@article { author = {Firouzabadi, Seyed Ahmad and Rezaniakan, Zahra}, title = {The Study of Social Factors on Child Labor and Educational Consequences of It (Case Study: Karadeh village, Jahrom city)}, journal = {Journal of Social Problems of Iran}, volume = {4}, number = {1}, pages = {69-92}, year = {2013}, publisher = {The Faculty of Social Sciences, University of Tehran}, issn = {2008-8973}, eissn = {2676-4245}, doi = {10.22059/ijsp.2013.50659}, abstract = {The use of child labour is one of the characteristics of developing countries. In these countries children work in order to make a living for themselves and their families and, in some cases, working prevents them from following their education. In Iranian villages like most other developing countries, children are given labour according to their age and physical capabilities. Children, especially boys, are considered capital goods in rural working/ farming families. This capital is used not for the future but for the improvement of the current situation. Theodore Schultz, first human capital theoretician, believed that human investment has two dimensions: investment in health and investment in education. The present study’s main question is this: Is there a relationship between children’s labour in villages and their education? To conduct this experiment, survey was used. The sample included 70 people selected from children aged 10-14 from Keradeh, a village around Jahrom. The obtained results showed that families’ socio-cultural and economical characteristics and parents’ physical characteristics are important reason of child labour and quitted school and not educational development are important effectcs of child labour.}, keywords = {Child labour,Education,human investment,Jahrom,Keradeh}, title_fa = {مطالعة عوامل اجتماعی مؤثر بر کار کودکان و پیامد آموزشی ناشی از آن مورد مطالعه روستای کراده، شهرستان جهرم}, abstract_fa = {‌در کشورهای در‌حال‌توسعه کودکان مانند سایر اعضای خانواده برای کمک به وضعیت اقتصادی خانواده به‌ کار گرفته می‏شوند که بسیاری مواقع از درس و مدرسه باز‌می‏مانند. در کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل اهمیت به کیفیت نیروی کار به سن فعالیت رسیده از جنبة اقتصادی کار کودکان کاسته شده و به جنبة آموزشی و تربیتی آن افزوده شده است. تئودور شولتز، اولین نظریه‏پرداز سرمایة انسانی معتقد به دو بعد از سرمایه‏گذاری انسانی یعنی سرمایه‏گذاری در تندرستی و سرمایه‏گذاری در آموزش است. سؤال اصلی این پژوهش این است که چه عواملی در پیدایش کار کودکان مؤثرند و کار کودکان در روستا چه پیامدی در آموزش آن‌ها داشته است؟ روش انجام این پژوهش تمام‏شماری است. حجم نمونة کودکان 10‌ـ 14‌سالۀ روستای کراده از توابع شهرستان جهرم شامل 70 نفر است. عمده‌ترین یافته‌های این پژوهش نشان می‏دهند که وضعیت اقتصادی، فرهنگی‌ـ اجتماعی خانواده و وضعیت جسمانی والدین، جزء دلایل مهم کار کودکان در روستاست و ترک تحصیل و نبود پیشرفت تحصیلی، از آثار مهم کار کودکان است.}, keywords_fa = {آموزش,جهرم,روستای کراده,سرمایة انسانی,کار کودکان.‌}, url = {https://ijsp.ut.ac.ir/article_50659.html}, eprint = {https://ijsp.ut.ac.ir/article_50659_e9e925964848ed57e9f231e5b57ca739.pdf} }