@article { author = {Alizade aghdam, Mohammad Bagher and Abbaszadeh, Mohammad and Aghayari Hir, Tavakol and Ghasemzadeh, Davod}, title = {Social Distrust in knowledge Sharing as a Social Problem (Case of study: Graduate Students of Tabriz University)}, journal = {Journal of Social Problems of Iran}, volume = {9}, number = {2}, pages = {165-183}, year = {2018}, publisher = {The Faculty of Social Sciences, University of Tehran}, issn = {2008-8973}, eissn = {2676-4245}, doi = {10.22059/ijsp.2018.68624}, abstract = {Knowledge sharing is one of the main components of knowledge management that has a prominent role in universities for generating new knowledge and competitive advantage. Social trust has the mechanism of facilitating in knowledge sharing. Social trust is a mediator mechanism in sharing knowledge. Thus, the main purpose of this research is a social distrust in knowledge sharing as a social problem. The method of this study was descriptive-survey. The population of this study was graduate students of Tabriz University and with using of Cochran formula and proportional Sampling 650 person selected as a sample size. Reliability coefficients for social trust (0.776) and dependent variable of research is (0.812) This suggests that the selected items are suitable for measuring the variables of the research. The data gathering tool was a social trust and knowledge sharing questionnaire that was analyzed using SPSS software version22. Findings show a positive and significant relationship between social trust and student's knowledge sharing(r=0/556). There is also a positive and significant correlation between social trust components with knowledge sharing. The results of the correlation test indicate that the age and the score of students have a positive and significant relationship with knowledge sharing. T-test analysis show that knowledge sharing does not have significant difference based on gender of students. زخئantage niversities for generating new knowledge and ge management that has a prominant باشد و گیرندگان دانش هم با صداقت ر بینThe results of the regression show that the component of social trust explain39% of knowledge sharing variance. Meanwhile, the role of toward collaboration is more than other factors. Therefore, in order to increase the level of knowledge sharing among graduate students the factors affecting social trust should be seriously considered.}, keywords = {knowledge sharing,social trust,institutional trust,Graduate Students of Tabriz University}, title_fa = {بی اعتمادی اجتماعی در اشتراک دانش به مثابه مساله اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز)}, abstract_fa = {اشتراک دانش یکی از عناصر اصلی مدیریت دانش بوده که نقش پراهمیتی را در محیط دانشگاهی برای تولید و خلق دانش جدید و مزیت­های رقابتی بازی می‌کند. اعتماد اجتماعی مکانیسم تسهیل­گری و واسطه‌ای دراشتراک دانش را دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، مطالعه جامعه شناختی بی‌اعتمادی اجتماعی در اشتراک دانش به مثابه مساله اجتماعی می‌باشد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونه گیری طبقه‌ای متناسب 650 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­های استاندارد اشتراک دانش و اعتماد اجتماعی بوده که با استفاده از نرم افزار Spss  نسخه 22 تجزیه و تحلیل شده است. یافته­ها نشان می‌دهد که اعتماد اجتماعی همبستگی مثبت و معنی داری با اشتراک دانش دارد. نتایج آزمون همبستگی نشان می‌دهد که مولفه‌های اعتماد اجتماعی با همه ابعاد اشتراک دانش رابطه مثبت و معنی داری دارند. نتایج آزمون t نشان می‌دهد که اشتراک دانش برحسب جنسیت تفاوت معنی داری ندارد. نتایج حاصل از رگرسیون حاکی از این است که مولفه‌های تمایل به همکاری، اعتماد نهادی، صداقت و سن  39 درصد از واریانس اشتراک دانش را تبیین می­کند و بعد تمایل به همکاری با ضریب بتای 33/0 بیشترین نقش را دارد. بنابراین، برای افزایش دادن میزان اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی بایستی به عوامل تاثیرگذار بر اعتماد اجتماعی در دانشگاه توجه جدی بشود.}, keywords_fa = {اشتراک دانش,اعتماد اجتماعی,اعتماد نهادی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی}, url = {https://ijsp.ut.ac.ir/article_68624.html}, eprint = {https://ijsp.ut.ac.ir/article_68624_5ca354e1af780f908f0ac4099e90d78e.pdf} }