@article { author = {Asadpoor, Ahdiyeh and Kamali, Afsaneh and Safiri, Khadijeh}, title = {Understanding the issue of marriage in childhood From the point of view of child-married women of Khorasan}, journal = {Journal of Social Problems of Iran}, volume = {10}, number = {1}, pages = {167-194}, year = {2019}, publisher = {The Faculty of Social Sciences, University of Tehran}, issn = {2008-8973}, eissn = {2676-4245}, doi = {10.22059/ijsp.2020.76172}, abstract = { The present study seeks to understand child marriage and its causes and contexts from the perspective of child-women. The thematic analysis method was used to achieve this goal. We studied to the children-women of Khorasan Razavi province (Gonabad, Bardaskan, Torbat Heydariyeh, and Bajestan) who were married as children and were still under 18 years old. Some 41 people were interviewed. Interviews were conducted and coded. In the open coding phase, 39 concepts were obtained, which were classified in the form of 27 sub-categories and 20 main sub-categories. Finally, the main concepts of the research were categorized into seven main topics. The results of this study show that family backgrounds (restorative, disordered, broken family, etc.), social contexts (social values ​​and attitudes), cultural contexts, religious context, Individual characteristics (suitor and child-girl), economic background, and environmental conditions are among the underlying causes for child-girl marriage.}, keywords = {Child marriage,child-women,Khorasan Razavi,family backgrounds}, title_fa = {فهم مسئلۀ ازدواج در دوران کودکی از نگاه کودک-زنانِ ازدواج‌کردۀ خراسانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در پی فهم مسئلۀ ازدواج در دوران کودکی و علل و زمینه­های آن از نگاه کودک-زنان ازدواج‌کرده است. برای رسیدن به هدف مذکور از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. اطلاعات از میان کودک-زنانِ استان خراسان رضوی (شهرهای گناباد، بردسکن، تربت حیدریه و بجستان)، که در سنین کودکی ازدواج کرده بودند و هنوز هم زیر 18 سال داشتند، جمع­آوری شدند. درمجموع 41 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. در مرحلۀ کدگذاری باز 39 مفهوم به‌دست آمد که در قالب 27 زیرمقولۀ فرعی و 20 زیرمقولۀ اصلی دسته­بندی شدند. نهایتاً زیرمقوله­های اصلی تحقیق در قالب 7 عنوان اصلی مقوله­بندی شدند تا تصویری کلان از وضعیت مفهومی ازدواج دختران در دوران کودکی به‌دست آید. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که زمینه­های خانوادگی (خانوادۀ ترمیمی، نابسامان، از هم­گسیخته و غیره)، زمینه­های اجتماعی (ارزش­ها و نگرش­های اجتماعی)، زمینه­های فرهنگی، بافت مذهبی، ویژگی­های فردی (خواستگار و کودک-دختر)، زمینه­های اقتصادی و شرایط زیست محیطی از علل زمینه‌ساز برای ازدواج کودک-دختران به‌حساب می­آیند. }, keywords_fa = {ازدواج کودکان,کودک-زنان,خانواده,خراسان رضوی}, url = {https://ijsp.ut.ac.ir/article_76172.html}, eprint = {https://ijsp.ut.ac.ir/article_76172_5bdc16016fb12bf3182b6391c2d61757.pdf} }