@article { author = {Firouzabadi, Seyyed Ahmad and Raghfar, Hosein and Ahmadi, Hiva}, title = {The Impact of the commercialization policy of Iran on the youth educational inhabitants}, journal = {Journal of Social Problems of Iran}, volume = {10}, number = {2}, pages = {29-54}, year = {2020}, publisher = {The Faculty of Social Sciences, University of Tehran}, issn = {2008-8973}, eissn = {2676-4245}, doi = {10.22059/ijsp.2020.77481}, abstract = {This study focuses on the Impact of the commercialization policy of the West border provinces of Iran on the youth educational inhabitants using grounded theory approach. Hence, using group and individual semi-structured interview techniques, observation and documentation, data collected based on the grounded theory, processes, interactions and consequences of the market hegemony on the youth educational achievements have been analyzed. Through theoretical and purposive sampling, with 3 different groups of merchants (n= 13), teachers (n= 14) and students (8 groups and 7 people), the individual and group interviews have been conducted. The collected data have been classified into three main groups, 265 concepts and 54 categories. Then categories arising from the perspective of each group of participants were re-combined, and a higher level of abstraction achieved. Finally, all major categories, in 13 main categories classified again and the final core categories were coded and analyzed. Results show that, chronic poverty, environmental and industrial constraints and inefficiency of higher education as causal conditions, mental image of important others, and money are the most meaningful objectivity, cultural-educational weaknesses at the local level as intervening conditions in the hegemony of money and economism are influential factors in life. Young people encounter such a situation -the strategies of economic agency, actions of earning financial status- have adopted. This hegemony had cultural consequences such as worthlessness of education, cultural change of educational status and dropout.}, keywords = {Youth Education,The Hegemony of the Market,Economism,job,Baneh Township}, title_fa = {سیاست‌های تجارت مرزی و نقش آن در زندگی تحصیلی جوانان مرزنشین}, abstract_fa = {پژوهش پیش‌رو، با رویکرد نظریۀ مبنایی، به مطالعۀ کیفی نقش سیاست‌های تجارت مرزی بر زندگی تحصیلی جوانان مرزنشین پرداخته است. به‌مقتضای رویکرد پژوهش، با استفاده از تکنیک‌های مصاحبۀ گروهی و فردی نیمه‌ساختاریافته، مشاهده و اسناد، اطلاعات تحقیق جمع‌آوری شده و با استفاده از روش نظریۀ مبنایی به فرایندها، تعاملات و پیامدهای واقعیت‌های تحصیلی و هژمونی بازار پرداخته شده است. با روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند، با سه گروه مختلف شامل بازاریان (13 نفر)، فرهنگیان (14 نفر) و محصلان (8 گروه و 7 نفر)، مصاحبه‌های فردی و گروهی انجام شده است. در گروه بازاریان، به‌واسطۀ وجود افراد ترک‌تحصیل‌کرده، از نمونه‌گیری گلوله برفی نیز استفاده شده است. پس از انجام مصاحبه‌ها داده‌های گردآوری‌شده، در قالب 265 مفهوم و 54 مقوله صورت‌بندی شده‌اند. مقولات برآمده از دیدگاه هر گروه از مشارکت‌کنندگان مجدداً ترکیب و در سطح انتزاع بالاتری صورت‌بندی گردیدند. درنهایت، ماحصل آن، 13 مقولۀ عمدۀ نهایی بود. یافته‌ها حاکی از آن‌ است که فقر تاریخی، ناکارآمدی آموزش عالی، محدودیت صنعتی و محیطی به‌منزلۀ شرایط علی، انگارۀ ذهنی دیگران مهم، پول؛ معنادارترین عینیت، ضعف فرهنگی- آموزشی در سطح محلی، به‌منزلۀ شرایط مداخله‌گر در هژمونی پول و محاسبه‌گری در زندگی تأثیرگذارند. جوانان در برخورد با چنین شرایطی، راهبردهای کنشگری اقتصادی، سودجویی و کسب منزلت مادی را اتخاذ کرده‌اند. این هژمونی، پیامدهای فرهنگی همچون بی‌ارزشی تحصیلات، رنگ‌باختگی اعتبار فرهنگی، ترک تحصیل و کنش‌های ذهنی ترک تحصیل را در پی داشته است.}, keywords_fa = {تحصیلات جوانان,هژمونی بازار,محاسبه‌گری,سودجویی,شهرستان بانه}, url = {https://ijsp.ut.ac.ir/article_77481.html}, eprint = {https://ijsp.ut.ac.ir/article_77481_e21a3090263f38bccdecb6d946b620c5.pdf} }