%0 Journal Article %T بررسی تأثیر احساس آنومی بر امکان کنش ارتباطی (مورد مطالعه: شهر مشهد) %J بررسی مسائل اجتماعی ایران %I دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران %Z 2008-8973 %A طالبی, ابوتراب %A امینی, سعیده %A طلوع پارسا, سید فرید %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 6 %N 1 %P 51-70 %! بررسی تأثیر احساس آنومی بر امکان کنش ارتباطی (مورد مطالعه: شهر مشهد) %K احساس آنومی %K امکان کنش ارتباطی %K بت‌وارگی پول %K بی‌قدرتی و بی‌معنایی %R 10.22059/ijsp.2015.56919 %X هدف مقالۀ حاضر بررسی رابطۀ احساس آنومی و امکان کنش ارتباطی است. برای نیل به این هدف در گام اول با تأکید بر رویکردهای جامعه‌شناختی و روان‌شناسی اجتماعی آنومی و نظریۀ کنش ارتباطی هابرماس تلاش شد تا چارچوب مفهومی تنظیم شود. در گام دوم از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. روش نمونه­گیری در مقالۀ حاضر خوشه‌ای چند­مرحله­ای­ و حجم نمونه بر پایۀ فرمول کوکران 400 نفر از شهروندان بالای 18 سال شهر مشهد است. ضرایب همبستگی بین متغیرهای تحقیق معنادار بود و فرضیات پژوهش تأیید شدند، به این ترتیب هر سه بعد احساس آنومی یعنی بی­معنایی، بی‌قدرتی و بت­وارگی پول با امکان کنش ارتباطی رابطۀ معناداری داشتند. یافته‌های حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد از میان ابعاد متغیر مستقل (بی‌معنایی و بی­اعتمادی، بی‌قدرتی و بت­وارگی پول) بت‌وارگی پول، در تعیین کنش ارتباطی سهم به ‌سزایی دارد و دو بعد بی­معنایی و بی­اعتمادی به واسطۀ بت‌وارگی، نقش تعیین‌کننده‌ای در کنش ارتباطی دارند. %U https://ijsp.ut.ac.ir/article_56919_64348f5836acd0f80bdec7519d3f28e6.pdf