TY - JOUR ID - 79201 TI - سنجش رابطه میان سرمایۀ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تحقیرشدگی زنان JO - بررسی مسائل اجتماعی ایران JA - IJSP LA - fa SN - 2008-8973 AU - گلابی, فاطمه AU - علیزاده اقدم, محمدباقر AU - زارع زاده اردشیر, لیلا AD - دانشیار گروه علوم‌اجتماعی و عضو قطب علمی جامعه‌شناسی سلامت دانشگاه تبریز AD - استاد گروه علوم‌اجتماعی و مدیر قطب علمی جامعه‌شناسی سلامت دانشگاه تبریز. AD - کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، گروه علوم‌اجتماعی دانشگاه تبریز. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 1 SP - 251 EP - 284 KW - تحقیر KW - تحقیرشدگی KW - ‎سرمایۀ اقتصادی KW - سرمایۀ فرهنگی KW - سرمایۀ اجتماعی DO - 10.22059/ijsp.2020.79201 N2 - هدف تحقیق حاضر تبیین جامعه‌شناختی تحقیرشدگی در بین زنان و ارتباط آن با انواع سرمایه‌ها (اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) است. این پژوهش به‌صورت پیمایش انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ زنان بالای 15 سال ساکن در شهر تبریز تشکیل داده‌اند. نمونه‌گیری از نوع خوشه‌ای چند مرحله‌ای و حجم نمونه برابر با 400 نفر بوده است. ابزار تحقیق پرسش‌نامه بوده که در آن، متغیرهای مستقل سرمایه (اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) و متغیر وابسته تحقیرشدگی ازطریق ساخت مقیاس‌های محقق‌ساخته سنجیده شده‌اند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های به‌دست‌آمده از تحقیق نشان می‌دهد که میانگین تحقیرشدگی در بین زنان نسبتاً کم می‌باشد، طبق نتایج آزمون همبستگی پیرسون، بین سرمایۀ اقتصادی با تحقیرشدگی (153/0) و دو بعد آن تحقیر عینی (193/0) و احساس تحقیر (132/0) رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین، بین سرمایۀ فرهنگی و تحقیر شدگی (274/0) و دو بعد آن سرمایۀ عینیت‌یافته (150/0) و نهادینه‌شده (252/0) با تحقیرشدگی، رابطۀ معکوس و معنی‎دار وجود دارد و درنهایت، رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و تحقیرشدگی (176/0) و دو بعد آن  انسجام (184/0) و مشارکت (130/0) با تحقیرشدگی معکوس و معنی‌دار می‌باشد. درمقابل، ارتباط بین بعد تجسم‌یافته سرمایۀ فرهنگی و بعد اعتماد سرمایۀ اجتماعی و تحقیرشدگی معنا‌دار نبوده است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین سرمایه‌های سه‌گانه مورد تحقیق، تنها سرمایۀ فرهنگی با بتای برابر با 252/0 توانسته واریانس متغیر وابسته را تبیین نماید در یک استنتاج کلی، دارندگان انواع سرمایه، به‌واسطة برخورداری از هر نوع از سرمایه می‌توانند روایت خود را از دنیای اجتماعی بر دیگران تحمیل کند. وقتی افراد از سرمایۀ اقتصادی و سرمایۀ فرهنگی و سرمایۀ اجتماعی پایینی برخوردار باشند تحقیرشدگی بالایی را نیز خواهند داشت. UR - https://ijsp.ut.ac.ir/article_79201.html L1 - https://ijsp.ut.ac.ir/article_79201_74cd29a4e8014748626b4d86e58fb92a.pdf ER -