Typology of the Iranian family facing the Corona crisis

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD in Sociology. Teacher of Farhangian University

2 Assistant Professor in Social Sciences, Shahid Beheshti University

10.22059/ijsp.2020.308839.670762

Abstract

One of the main objectives of this study is typology of how Iranian families are copeing with coronavirus crisis. This research was conducted qualitatively and for data collecting, we used in-depth interviews with 14 participants also we additional conversations with their family members. According to this research Families can be divided into three categories based on the family communication model and organizing of individual actions, also according to how they deal with coronavirus outbreak. This category includes: Consensual families; Active and goal-oriented actions, Laissez-faire families; Passive and emotional actions and Laissez-faire / protective families; unpredictable actions. The most important difference between these groups are how they are managing their relationships at home. One of the most important features of Consensual families are high level of conversation, which leads to better knowledge about family members and corrects previous behavioral patterns about each other as a result reduces tension between members. But in Laissez-faire families lower level of conversation and the lack of knowing and understanding each other also crises and issues caused by coronavirus increase tensions. So The most important effect of this approach is to spend more time outdoors due to the existence of tension at home environment, which is effective in more people getting the disease. also the most important feature in the third type of families is unpredictability, which is a combination of the two previous groups.

Keywords


اشتراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1390). اصول روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
آژیراک، زینب (1392). زمینه‌های بروز خشونت در نوجوانان پسر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
جهان نیوز (1396). برگرفته از لینک http://www.jahannews.com/news/569623/
چلبی، مسعود (1386). جامعه‌شناسی نظم تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، چاپ چهارم، تهران، نشر نی.
خبرگزاری فارس (1398). برگرفته از لینک www.farsnews.ir/news/13980816000366/
خبرگزاری عصر ایران (1401). برگرفته از لینک www.asriran.com/fa/news/842237/
داوری، میثم (1398). بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر قلدری در مدرسه (مورد مطالعه: دانش‌آموزان شهر تهران)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
رابینگتن، ارل؛ واینبرگ، مارتین (1391). رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی، (ترجمه: دکتر رحمت اله صدیق سروستانی). تهران، انتشارات موسسه انتشارات دانشگاه تهران.
ستوده، هدایت الله (1395). آسیب شناسی اجتماعی (جامعه‌شناسی انحرافات)، تهران، انتشارات آوای نور، چاپ بیست و پنجم.
سلیمی، علی و داوری، محمد (1385)، جامعه‌شناسی کجروی، تهران: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سهراب‌زاده، مهران و سلیمان‌نژاد، محمد (1399). مطالعه کیفی علل و زمینه‌های خشونت نوجوانان دبیرستانی، فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، دوره 14، شماره 3: 172-153.
علیزادگانی، فاطمه؛ اخوان تفتی، مهناز و خادمی، ملوک (1396). بررسی علل گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر تهران، انتظام اجتماعی، دوره 9 شماره 2، 128-103.
قادرزاده، امید و قادری، بهروز (1395). تحلیل چند سطحی خشونت‌ورزی: مطالعۀ پیمایشی خشونت‌ورزی دانش‌آموزان دبیرستان های شهر سقز، پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال پنجم، شماره 12، 80 -61.
گرمابی، راضیه (1399). بررسی عوامل موثر بر قلدری در دانش‌آموزان: یک مطالعه کیفی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اردکان.
گیدنز، آنتونی و بردسال، کارل (1383). جامعه‌شناسی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران، نشر نی.
محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی، ضد روش 2، تهران، انتشارات جامعه‌شناسان.
مشونیس، جان (1397). مسائل اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، جلد اول، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
معیدفر، سعید (1389). مسائل اجتماعی ایران (جامعه‌شناسی اقشار و گروه‌های آسیب پذیر)، نشر علم.
معینی، مهدی (1393). بررسی جامعه­­شناختی مهارت­های اجتماعی و ارتباطی مؤثر بر بازدارندگی رفتارهای پرخطر جوانان (مطالعه موردی شهر شیراز)، پایان­نامه دکتری جامعه­شناسی، دانشگاه شیراز، دانشکده­ی اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، گروه علوم اجتماعی.
نصیری، هدایت (1388). بررسی عوامل اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی موثر بر میزان بزهکاری خشونت‌آمیز در میان دانش‌آموزان شهر اهواز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
یاری‌قلی و همکارن (1397). تجربیات معلمان از عوامل زمینه‌ساز خشونت در مدارس: مطالعه‌ی پدیدارشناسانه‌، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، سال چهاردهم، شماره اول، 197-159.
هاشمی، سیدضیاء و مردانی، سمیه (1400). فراتحلیل آسیب‌های اجتماعی رایج در بین دانش‌آموزان، فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران، سال دوازدهم، شماره اول، 101-67.
Álvarez-García, D., Núñez, J. C., García, T., & Barreiro-Collazo, A. (2018). Individual, family, and community predictors of cyber-aggression among adolescents. European journal of psychology applied to legal context, 10(2), 79-88.
Atkinson, T. (2019). Young Adult’s Feelings of Safety after Observing Physical Violence as Rural Adolescents: A Generic Qualitative Study (Doctoral dissertation, Capella University).
Boxer, P., & Sloan-Power, E. (2013). Coping with violence: A comprehensive framework and implications for understanding resilience. Trauma, Violence, & Abuse, 14(3), 209-221.
Brown, J. (2021). Parents and Teachers Perspectives Regarding the Prevalence and Preventions of Cyberbullying in Southern California, School of Education Concordia University Irvine.
Catak, B., Evran, M., Kaya, F., & Evran, M. (2021). Prevalence of exposure to violence and related factors among high school students in Turkey. East Mediterr Health J.
Celbiş, O., Karaoğlu, L., Eğri, M., & Özdemir, B. (2012). Violence among high school students in Malatya: a prevalence study. Turkish Journal of Medical Sciences, 42(2), 343-350.
García-García, J., Ortega, E., De la Fuente, L., Zaldívar, F., & Gil-Fenoy, M. J. (2017). Systematic review of the prevalence of school violence in Spain. Procedia-social and behavioral sciences, 237, 125-129.
Hamby, S., & Grych, J. H. (2013). The web of violence: Exploring connections among different forms of interpersonal violence and abuse. New York, NY: Springer.
León Moreno, C., Musitu Ochoa, G., Cañas Pardo, E., Estevez Lopez, E., & Callejas Jerónimo, J. E. (2021). Relationship between school integration, psychosocial adjustment and cyber-aggression among adolescents. International journal of environmental research and public health, 18(1), 108.
Machado, B., Caridade, S., Araújo, I., & Faria, P. L. (2022). Mapping the cyber interpersonal violence among young populations: a scoping review. Social Sciences11(5), 207.‏
Mayer, M. J., Nickerson, A. B., & Jimerson, S. R. (2021). Preventing school violence and promoting school safety: contemporary scholarship advancing science, practice, and policy. School Psychology Review, 50(2-3), 131-142.
Mendle, J., & Beltz, A.M., & Carter, R., & Dorn, L.D. (2019). Understanding Puberty and Its Measurement: Ideas for Research in a New Generation. Journal of Research on Adolescence, 29(1), 82-95.
Reid, R. J., Peterson, N. A., Hughey, J., & Garcia-Reid, P. (2006). School climate and adolescent drug use: Mediating effects of violence victimization in the urban high school context. Journal of Primary Prevention, 27(3), 281-292.
Ruiz-Hernández, J. A., Moral-Zafra, E., Llor-Esteban, B., & Jiménez-Barbero, J. A. (2019). Influence of parental styles and other psychosocial variables on the development of externalizing behaviors in adolescents: a sytematic review. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context.
Saltmarsh, S., Robinson, K., & Davies, C. (Eds.). (2012). Rethinking school violence: Theory, gender, context. Palgrave Macmillan.
Sherer, P. P., & Sherer, M. (2011). Violence among high school students in Thailand: Cultural perspectives. International Journal of Intercultural Relations, 35(6), 867-880.
Siegel, L. J. (2018). Criminology: Theories, Patterns and Typologies, Cengage Learning, 13Th edition.
Ssewanyana, D., Van Baar, A., Mwangala, P. N., Newton, C. R., & Abubakar, A. (2019). Inter-relatedness of underlying factors for injury and violence among adolescents in rural coastal Kenya: A qualitative study. Health psychology open, 6(1), 2055102919849399.
Tobin, A. N. (2016). A study of the impact of crime shows on contemporary criminal investigations (Doctoral dissertation, The George Washington University).
Varela, J. J., Zimmerman, M. A., Ryan, A. M., Stoddard, S. A., & Heinze, J. E. (2021). School attachment and violent attitudes preventing future violent behavior among youth. Journal of interpersonal violence, 36(9-10), NP5407-NP5426.
Vowell, Paul R. 2007. " A Partial Test of an Integrative Control Model: Neighborhood Contexts, Social Control, Self Control, and Youth Violent Behavior " Western Criminology Review, 8 (2): 1 - 15.