Studying the style of family communication patterns and how teenagers identify in the family

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 Counseling Department, Faculty of Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran

10.22059/ijsp.2025.381026.671256

Abstract

The family is the social base in all stages of development, especially in the teenage years, which plays an important role in regulating teenagers' thoughts, feelings, and behavior. On the other hand, adolescence is associated with the basic question that a teenager asks himself, "Who am I?" This question, which will continue for several years, is called "the search for identity" To understand the lived experience of girls from the style of family communication patterns and their way of identifying, the qualitative method with a phenomenological approach was chosen in this research. The statistical population included all female students of the second secondary school at the ages of 19 and 20. Claysey's method was used to analyze the data. Data analysis resulted in the generation of 4 main themes and 13 sub-themes. The main themes included adolescent independence, family empathy with the adolescent, unconditional attention to the adolescent, and adolescent social skills. By providing open and free space and positive changes in the quality of their communication, parents make their children able to freely express their opinions, desires, suggestions and criticisms. Establishing good, extensive, and effective communication with children, creating opportunities to express opinions and feelings, encouraging and persuading children to speak and express opinions, accepting possible mistakes and slips of teenagers, respecting children's thoughts and beliefs, using opinions and Their suggestions in making family decisions and accreditation their reasonable freedoms are among the effective cases and actions that can be useful and ultimately lead to a successful identity acquisition.

Keywords


استراوس، انسلم و کربین، جولیت(1990). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای. ترجمه ابراهیم افشار(1396)، تهران: نشر نی.
امامی سیگارودی، عبدالحسین؛ دهقان نیری، ناهید؛ رهنورد، نوری، زهرا و سعید، علی(1391). روش شناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی، پرستاری و مامایی جامع نگر، ش 22(68): 56-53.
باعزت،احمد. کیانی،فرشته.(1391)،مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان باتوجه به الگوهای ارتباطی خانواده. نشریه خانواده وپژوهش،شماره16، 70-59.
بحرینی،مسعود. اکابریان،ش. (1391). تاثیرات الگوی تعلق والدینی بر افسردگی واعتماد به نفس دوره نوجوانی. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم،دوره دهم،شماره یک.
برجعلی،احمد(1387).تحول شخصیت نوجوان. تهران: انتشارات آموزش وپرورش.
بیابانگرد،اسماعیل(1384). روانشناسی نوجوان.تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ثانوی،فریبا. نویدیان،علی.(1390). بررسی رابطه الگوی ارتباطی خانواده برکیفیت زندگی نوجوانان. فصلنامه مشاوره وروان‌درمانی خانواده. سال اول،شماره یک.
چمل‌نژاد، مرتضی، ذاکــری، مختار (1397). « تحلیل و تبیین علم تعلیم و تربیت در پرورش هویت بر مبنای وضعیتهای هویت‌یابــی، پژوهشهای تربیتی، شــماره 36 ،بهار و تابستان، صص115-134.
حسـن زاده، م. و یوسفی، ف. (1392). بررسـی رابطـه بـین الگوهای ارتباطی خانواده، خودکارآمـدی اجتمـاعی و خلاقیت اجتماعی دانش آموزان مدارس راهنمـایی شیراز. مجله علوم رفتاری، 109(7)،116-112.
خاکپور. (2024). بررسی هویت یابی و مسئولیت پذیری بر سلامت روانی نوجوانان. همایش پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در   ایران, 16(16), 2673-2684.‎
رضائیان،حمید. توتونچی،بهاره.(1398). پیش بینی هویت دینی فرزندان براساس الگوهای تعاملی خانواده،دینداری والدین وتفکر انتقادی نوجوان. مطالعات زن وخانواد،پژوهشکده زنان دانشکده الزهرا، دوره هفت شماره سه.
سبزقبایی، مریم(1395). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با جرأت ورزی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی در رشته مشاوره و راهنمایی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد دزفول.
شیخ الاسلامی،راضیه. برزو،شیوا(1394). فرزندپروری ومسئولیت پذیری درنوجوانان:نقش واسطه گری سبک‌های پردازش هویت. روشها ومدل های روانشناختی،سال ششم شماره نوزدهم.
صباغی،حمیرا،. اسمعیلی،عصومه. کلانترکوشه،محمد (1394). مطالعه اثربخشی درمان مرور زندگی با گرایش هستی شناسی اسلامی برروابط والد- فرزندی نوجوانان. فصلنامه پژوهش درمسائل تعلیم وتربیت اسلامی. 23(26)، 163-139.
صبری،مصطفی.، البرزی، محبوبه و بهرامی، محمود(1392). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانش آموزان دبیرستانی. فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 34 ،64 – 35.
عامری، فریــده، عمویــی، ناهیــد(1395). « نقش عملکرد خانــواده در میــزان تجربه بحران هویــت و تمایزیافتگی نوجوانان، فصلنامــه خانــواده و پژوهش، شــماره 30، صص77-91.
فراهتی،م؛ فتحی آشتیانی، ع و مرادی، ع.( 1390). رابطه میان الگوهای ارتباطی خانواده و مهارتهای ارتباطی نوجوانان.فصلنامه خانواده وپژوهش،86-69 .
کرسول، جان(2007). پویش کیفی و طرح پژوهش انتخاب از میان پنج رویکرد(روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قوم نگاری، مطالعه موردی)، ترجمه حسن دانایی فرد،وحسین کاظمی(1396)، تهران: انتشارات صفار.
کریمی،مریم. فاطمی،نسرین.(1397). رابطه کیفیت تعامل والد فرزندی با گرایش به تفکرانتقادی ومولفه‌های سلامت روان در دانش‌آموزان دختر نوجوان.پژوهش‌های مشاوره جلد17،شماره 68.
کوروش نیا، مریم؛ لطیفیان، مرتضی(1386). بررسی روایی و پایایی ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده. فصلنامه خانواده پژوهی. س 3 .ش 12 :875-855.
محمدپور،احمد(1390). روش تحقیق کیفی ضد روش1. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
   محمدی نسب، مهری ، همایونی،علیرضا ،مجیدی یایچی،نفیسه (1399) بررسی رابطه همبستگی خانواده و الگوی ارتباطی والدین با    بحران هویت نوجوانان. پژوهش های جامعه شناسی, 14(1.2), 119-130.‎موحد, مجید, حمیدی زاده، احسان، علیگو، محمود (1403). ‌تحلیل شبکه‌ای هویت نوجوانان پنج قوم آذری، کرد، ترکمن، بلوچ و عرب. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 17(1), 65-96. doi: 10.22035/jicr.2024.3244.3533
موسوی،م. جلویاری،فاطمه. تبریزی،مصطفی (1392). اثربخشی آموزش رویکرد ارتباطی ویرجینیا ستیرر بر رابطه والد- فرزندی دختران نوجوان. روانشناسی کاربردی، 7(4)،25-9.
میرلوحی، ف.، مولوی، ح. و آتشپور، ح. (1386). رابطه بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانشآموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، 31 ،82 –69.
نمازی، فرحناز. سهرابی،نادره. (1397). نقش واسطه گری سازگاری اجتماعی دربین الگوهای خانواده وسلامت روان نوجوانان. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی،شماره29.
هومن،حیدرعلی(1391). راهنمای عملی پژوهشی کیفی،تهران : سمت.
واحدی، ش.، لطفی نیا، ح. و یوسفی شهیر، ن. (1388). رابطه شیوه‌های  فرزندپروری و جو عاطفی خانواده با خلاقیت کودکان در مراکز پیش دبستانی شهر تبریز. مجله زن و مطالعات خانواده،3 122 – 107.
 
Bandura, A. (1977). Social learning theory*. Prentice Hall.
Baumrind, D. (1996). The discipline controversy revisited. Family Relations, 45, 405-414. 11.Daniels, M., &Stupnisky, H. (2012). Not that different in theory: Discussing the control value theory of emotions in online learning environments. Internet and Higher Education, 15. 222- 226.
Berck, L (2013). Developmental Psychology. (Volume Two, Twenty-Third Edition), Yahya Seyed Mohammadi Translation, Tehran Arasbaran Publishing.
Bohanek, J.G., Marin, K.A., Fivush, R., & Duke, M. P. (2006). Family narrative interaction and children’s sense of self. Family Process, 45, 39-54.
Campbell-Salome, G., Rauscher, E. A., & Freytag, J. (2019). Patterns of
Caprara, G. V., Pastarelli, C., Scabini, E., & Bandura, A. (2005). Impact of adolescents’ filial self-efficacy on quality of family functioning and satisfaction. Journal of Research on Adolescents, 15, 71-97.
Cho, S., & Lin, Ch. (2010). Influence of family processes, motivation, and beliefs about intelligence on creative problem solving of scientifically talented individuals. Special Issue: Cross-Cultural Research on Academic Olympiad Competitions, 33,215-231.
Communicating About Family Health History: Exploring Differences in
conformity orientation. Communication Yearbook, 26.
Coyne, I., Amory, A., Kiernan, G., & Gibson, F. (2014). Children's participation in shared decision-making: Children, adolescents, parents and healthcare professionals' perspectives and experiences. European Journal of Oncology Nursing, 18(3), 273-280.
Depression]Persian.jornal of family research, 10, 587-600.
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis*. W. W. Norton & Company.
Family Communication Patterns and Children's Level of Anxiety and
Family Types, Age, and Sex. Health Education & Behavior, 46(5), 809-
for three health behaviors. Personality and Individual Differences, 42,
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163 -194), 105
Hagger, M., Anderson, M., Kyriakaki, M., & Darkings, S. (2007). Aspects of
identity and their influence on intentional behavior: Comparing effects
Journal of Personality and social Psychology, 27, 211-219.
Kaltiala, R., Heino, E., Marttunen, M., & Fröjd, S. (2023). Family Characteristics, Transgender Identity and Emotional Symptoms in Adolescence: A Population Survey Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(4), 2948. https://doi.org/10.3390/ijerph20042948
Karaś, D., & Cieciuchm, J. (2018) .The relationship between identity processes and well-being in various life domains. Personality and Individual Differences, 121, 111–119.
Khodayarfar, M. (2010) Preparing measurement scales for spiritual attitudes in Sharif university students [Dissertation]. Tehran: Sharif University of Technology
Koepke, S., & Denissen, J. A. (2012). Dynamics of identity development and separation individuation in parent child relationships duringadolescence and emerging adulthood. A conceptual integration. Developmental Review, 32 (1), 67-88.
Koerner, A. & Fitzpatrick, M.A. (2002). Understanding family communication
Koesten, J. (2004). Family communication patterns, sex of subject, and communication competence. Communication monographs, 71, 236-244.
Koesten, J., Miller, K. I., & Hummet, M. L. (2002). Family communication, selfefficacy, and white female adolescent risk behavior.Journal of Family Communication, 2, 7-28
Kouroshnia M.A, Latifian M (2007). [Relationship Between Dimensions of
Laboviti, B. (2015). Relations between the Parenting Styles and Identity Status of Teenagers in Albanian Context, Journal of Educational and Social Research, 5,1, 65-72.
Levin, K. A., & Currie, C. (2010). Family structure, mother-childcommunication, father-child communication, and adolescent life satisfaction. A cross-sectional multilevel analysis. Health Education, 110, 152-168.
Luyckx, K., et al. (2013). "A dual-cycle model of identity formation". Developmental Review.
Marcia, J. E. (2008). Development and validation of ego identity status.
McLeod, J. M. & Chaffee, S. H. (1972). The construction of social reality. In J.Tedeschi (Ed.), the Social Influence Process, (pp. 50-59). Chicago: Aldine-Atherton.
Methods and Models, 6 (19), 119-97. (Persian)
Moguillansky, R. (2013). The role of family in adolescent identity. Vertex (Buenos Aires, Argentina), 24(108), 139–147. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24251300/
patterns and family functioning: The roles of conversation orientation and
Polit DF, Beck ChT. (2008). Nursing research,generation and assessing evidence for nursing practice. 8th ed. Philadelfia: Wolters Kluwer Health/ lippincott Williams & Wilkins.
Sheikhalslami, R., & Borzo, S. (2015). Parenting and responsibility in teens:
Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2018). Human development across the life
span. Wadsworth: Cengage learning.
Steinberg, L. D. (1996). Adolescence.New York: Mc Grae-Hill.
The mediating role of identity processing styles. Journal of Psychological
Valenzuela, S., Bachmann, I., & Aguilar, M. (2019). Socialized for News Media Use: How Family Communication, Information-Processing Needs, and Gratifications Determine Adolescents’ Exposure to News. Communication Research, 46(8), 1095-1118.
Wang, N., Roaché, D. J., & Pusateri, K. B. (2019). Associations between Parents’ and Young Adults’ Face-to-Face and Technologically Mediated Communication Competence: The Role of Family Communication Patterns. Communication Research, 46(8), 1171-119
Zhang, Y., & Qin, P. (2023). Comprehensive review: Understanding adolescent identity. Studies in Psychological Science, 1(2), 17-31.