Membership in Pyramid Scheme Networks A Sociological Study of Recruitment, Practices and Consequences

Document Type : Research Paper

Authors

Researcher and consultant

Abstract

Membership in Pyramid Scheme Networks
A Sociological Study of Recruitment, Practices and Consequences
Pyramid scheme networks were highly active in Iran during 1380’s. The purpose of this study was to clarify the reasons for the growth and spread of these networks with respect to the practices and experiences of the people actively working it these companies. Based on a qualitative research method, the research data was gathered from interviews with 31 people who have experience in the Quest Company. This study shows that, in addition to numerous serious problems and social damage caused by the activity of the Quest, for many people it was a positive work experience regarding the special work-related training provided in these companies. Finally, based on the findings, recommendations for policy makers are presented.

Keywords


  • - اسکینی، ربیعا و مهربخش، مهرداد (1391)، «بررسی فقهی- حقوقی شرکتهای هرمی»، فصلنامۀ حقوق مجلۀ دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شمارۀ 1: 1-22. 

    - جوادی یگانه، محمدرضا (1384)، گلدکوئست؛ زنجیره‌ای از عقلانیت‌های غیرعقلانی. همایش بررسی جنبه‌های فرهنگی- اجتماعی بازاریابی شبکه‌ای با نگاهی به شرکت‌هایی نظیر گلدکوئست، گلدماین و...، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دی‌ماه 1384.

    - شیخاوندی، داور (1379)، جامعه‌شناسی انحرافات، تهران: نشر مرندیز

    صدیق سروستانی، رحمت اله (1383)، آسیب‌شناسی اجتماعی، تهران: نشر آن

    - صفایی، سیدحسین؛ مظاهری کوهانتانی، رسول؛ عیسائی تفرشی، محمد (1386)، «معاملات هرمی از دیدگاه فقه امامیه و حقوق ایران»، فصلنامۀ مدرس علوم انسانی، شمارۀ 54: 165-193.

    - مصباحی مقدم، غلامرضا؛ آقاجانی معمار، احسان؛ عظیم زاده آرانی، محمد و میثمی، حسین (1390)، «بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت شرکت‌های هرمی از دیدگاه فقهی – اقتصادی»، دو فصلنامۀ مطالعات اقتصاد اسلامی، شمارۀ 6: 31- 58.

    - مظلوم خراسانی، محمد؛ نوغانی، محسن و سید مجید هاشمی مهنه (1390)، «بررسی میزان و عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به عضویت در شرکت‌های هرمی در سال تحصیلی 88-1387»، دو فصلنامۀ علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، شمارۀ 1: 135.

    - نباتی حصارلو، آیت (1385)، بررسی علل گرایش افراد به عضویت در شبکۀ بازاریابی گلد کوئست، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

    • Bernburg, Jon (2002) Anomie, social change and crime, BRIT.J.CRIMINOL, 42, 729-742
    • Groenewald, T. (2004). A phenomenological research design illustrated. International Journal of Qualitative Methods, 3(1), 1-26.
    • Fitzpatrick, R. L. & Joyce Reynolds (1997), False Profit; Seeking Financial and Spiritual Deliverance in Multi-Marketing and Pyramid Schemes, Herald Press, Charlotte, NC.
    • Merton, R.K. (1938), Social structure and anomieAmerican Sociological Review, 3, 672-682.
    • Merton, Robert (1957), Social Theory and Social Structure. Glencoe, IL: The Free Press.
    • Messner, S.F. and R. Rosenfeld (1997), Crime and the American Dream (2nd Ed.) Belmont, CA: Wadsworth.
    • Muftic, L (2006), Advancing institutional anomie theory, International JournalOf Offender Therapy and Comparative Criminology, vol. 50.
    • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
    • Smith, J. A. Flowers, P. & Larkin, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research. Thousand Oaks, CA: Sage.
    • Taylor, A. P. (2007). How drug dealers settle disputes: Violent and nonviolent outcomes. Monsey, NY: Criminal Justice Press.