Barriers to social inclusion of the gypsies of Tehran's Harandi neighborhood

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor of Social Planning, Urban and Regional Development at Allameh Tabataba'i University

2 PhD Candidate of Social Welfare at Allameh Tabataba'i University

Abstract

Gypsies of Tehran's Harandi neighborhood (former Darvazeh Ghaar) are among the immigrant groups living in this neighborhood after the destruction of the Khak Sefid in 2000. Gypsies' lifestyle of consumption, an economy based on women and children-led economies, living in the most worn-out and at the same time the most dangerous part of the neighborhood, have provided the group with severe social exclusion from other areas. Gypsies also reside in the neighborhood as a social group and form part of their future neighborhood identity, especially their children. This study aimed to identify the status of gypsies living in Harandi neighborhood and to understand the grounds of their social exclusion. The research method used in this research is qualitative and thematic analysis. So through purposeful and snowball sampling, we interviewed with 20 gypsies in the neighborhood and 10 non-gypsies. Saturation was obtained with this number of interviews. This study shows that a set of factors at the cultural, individual, and structural levels influence neighborhood gypsy conditions- from gypsy entry into education, employment, and bargaining opportunities to changing conditions and bonding. They are socially preventable. Therefore, reducing the causes of social exclusion of gypsies on the issue of individual agency and disregard for structural factors is a strategic error in eliminating the social exclusion of gypsies in the Harandi neighborhood.

Keywords


-         ادارۀ کل تحقیق و توسعۀ شهرداری تهران (1388). برنامۀ توسعۀ محلۀ هرندی منطقۀ 12. مجری: مؤسسۀ پژوهشی توسعۀ دانش سلامت.
-         اسفاری، میترا (1394). پویایی هویتی غربت‌ها، مطالعۀ اتنوگرافیک هادوری در چهارراه‌های تهران. مجلۀ انسان‌شناسی، (13)22: 11-37.
-         افشار سیستانی، ایرج (1377). کولی‌ها، پژوهشی در زمینۀ زندگی کولیان ایران و جهان. تهران: روزنه.
-         بلیک­مور، کن (1391). مقدمه­ای بر سیاست­گذاری اجتماعی. ترجمۀ علی­اصغر سعیدی و سعید صادقی جقه، تهران: جامعه‌شناسان.
-         پروین، ستار و درویشی‌فرد، علی‌اصغر (1394). خرده‌فرهنگ فقر و آسیب‌های اجتماعی در محلات شهری (مطالعۀ موردی محلۀ هرندی). برنامه‌ریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، (6)23: 51-89.
-         حبیب‌پور گتابی، کرم (1396). رویکرد شهروندان تهرانی نسبت به متکدیان. مسائل اجتماعی ایران. (8)2: 29-54.
-         خواجه صالحانی، افسانه و اعظم آزاده، منصوره (1394). تشخص محله و احساس طرد اجتماعی؛ مطالعۀ موردی شهر پاکدشت. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، (15)59: 91-120.
-         سن، آمارتیا (1391). توسعه یعنی آزادی. ترجمۀ محمد سعید نوری نائینی، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.
-         شهرداری تهران (با همکاری مهندسان مشاور شهرساز و معمار) (1390). گزارش مرحلۀ اول طرح توسعه و سامان‌دهی فضای شهری محلۀ هرندی واقع در ناحیۀ 4.
-         شهرداری تهران با همکاری مهندسان مشاور شهرساز و معمار (1390). طرح توسعه و سامان‌دهی فضای شهری محلۀ هرندی واقع در ناحیۀ 4.
-         شهرداری تهران، شهرداری منطقۀ 12 (1394). طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران: محلۀ هرندی.
-         صفی‌خانی، ثمره؛ موسوی، سید یعقوب و رجبلو، قنبرعلی (1395). هویت در آستانۀ کولی‌های ساکن در تهران. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی تحقیقات فرهنگی ایران، (9)3: 1-29.
-         غفاری، غلامرضا و امیدی، رضا (1389). چرخش مفهومی و نظری از فقر به سازۀ طرد اجتماعی. برنامۀ رفاه و توسعه اجتماعی، (1)4: 35-66.
-         غفاری، غلامرضا و تاج‌الدین، محمدباقر (1384). شناسایی مؤلفه‌های محرومیت اجتماعی. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، (4)17: 33-55.
-         فیروزآبادی، سید احمد و صادقی، علیرضا (1392). طرد اجتماعی رویکردی جامعه‌شناختی به محرومیت. تهران: جامعه‌شناسان.
-         گیدنز، آنتونی و بردسال، کارن (2003). جامعه‌شناسی. ترجمۀ حسن چاوشیان، ویراست 4، تهران: نی.
-         نامنی، ابراهیم؛ نامنی، روح‌الله و غربی، موسی­الرضا (1397). بررسی تأثیر طرد اجتماعی غربت­ها بر احساس امنیت اجتماعی ساکنین شهر سبزوار. مطالعات امنیت اجتماعی، 53: 33-62.
-         نواح، عبدالرضا و حیدری، خیری (1394). بررسی هویت قومی و تأثیر آن بر احساس طرد اجتماعی (مورد مطالعه: عرب‌های شهر اهواز). فصلنامۀ راهبرد اجتماعی ـ فرهنگی، (5): 59-84.
-         Donald, K.R. (2007). Historical dictionary of the gypsy’s .second edition, The Scarecrow Press.
-         Herminie G.De, Sabine B., IIir. G. (2005). Roma and Egyptians in Albania, From Social Exclusion to Social Inclusion. the World Bank.Washington, D.C.
-         Ivana, S., Bojan, J., Radmil, P., Trajce, V., Momir, P.)2018). Tacking the Roma social exclusion and, aginalisation witg social entrepreneurship. South East European University Faculty of Business and Economics. 2nd international scientific conference on business and economics.
-         Madison, D. S. (2012). Critical Ethnography, Method, Ethics and Performance. Los Angeles& London& New Dehli& Singapore& Washington DC: Sage.
-         Niall, C., Angela, G., Silvia, S. (2013). Empowerment of roma women within the European framework of national roma inclusion strategies. Policy Department citizens’rights and constitutional affairs, online at: http://www.europarl.europa.eu/studies.
-         Ozatesler, G. (2014). Gypsy Stigma and Exclusion in Turkey, 1970, Social Dynamics of Exclusionary Violence. palgrave macmillan.
-         Pauline, L., Adrian, J.(2014). Gypsy, Traveller and Roma: Experts by Experience. reviewing UK Progress on the European Union Framework for National Roma Integration strategies ,Anglia Ruskin University.
-         Sidanius, J. Petrocik, J. (2000). Ethnicity and national identity: a comparison of three perspectives. Paper presented at the conference rethinking democracy in the new millennium. Houston, Texas.