The process of marginalizing the identity of the Baloch people: Case Study of Graduate Students of Baloch

Document Type : Research Paper

Authors

1 Shiraz university

2 .

Abstract

Marginalized identity is a fluid concept and is associated with many forces and conditions and is formed through different processes. Accordingly, the present study attempts to explore the process and how to Appearance of Balochi students' Marginalized Identity. In this research, grounded theory of has been used Strauss and Corbin. Sampling is based on two types of theoretical and purposeful sampling. The research participants were Masters and Ph.D. Baloch students at state universities. Of these students,4 Ph.D. students and 11 senior students. Data are obtained through in-depth interviews. Data analysis was performed using open, axial, and selective coding. The results of the study showed that participants saw forces and conditions such as Religious dissonance and disparity, Bureaucratic rejection; Bureaucratic Removal of Baloch identity, Negative representation and stereotyping of the Balochi identity, Education and cultural hegemony and language fanaticism, Legitimacy of marginalization; the role of law in the Appearance of Marginalized identity, Undesirable location; the role of geography in the Appearance of Marginalized identity, The mismanagement of government executives and politicians, Undevelopment and deprivation and The Inefficiency of provincial forces in the Appearance of Marginalized Identity. The main consequence of the emergence of Marginalized identity, including erosion and the rupture of national identity, is the rise of identity boundaries. According to the research findings, a theoretical schema has been presented.

Keywords


-       اشتراوس، انسلم و کوربین، جولیت (1391). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینه‌ای. ترجمه: ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
-       امیرکافی، مهدی و حاجیانی، ابراهیم (1392). نسبت هویت قومی و ملی در جامعۀ چندقومیتی ایران. فصلنامۀ راهبرد، سال 22، شمارۀ 66: 146-117.
-       ایمان، محمدتقی (1391). روش‌شناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
-       بهشتی، سیدصمد و حقمرادی، محمد (1396). فراتحلیل مطالعات مرتبط با رابطۀ بین هویت قومی و هویت ملی در ایران با تأکید بر نقش رسانه. مسائل اجتماعی ایران، سال 8، شمارۀ 2: 27-5.
-       جعفرزداده‌پور، فروزنده و حیدری، حسن (1393). فراتحلیل رابطۀ هویت ملی و هویت قومی در ایران، راهبرد اجتماعی فرهنگی، دورۀ 3، شمارۀ 11: 96-63.
-       حاجیانی، ابراهیم (1387). نسبت هویت ملی با هویت قومی در میان اقوام ایرانی. مجلۀ جامعه‌شناسی ایران، دورۀ 9، شماره‌های 3 و 4: 164-143.
-       حسینی، سیدعباس (1395). بررسی شکاف و زمینه‌های آن در لایه‌های فرهنگی هویت ایرانیان. فصلنامۀ معرفت فرهنگی اجتماعی، سال 7، شمارۀ 4: 82-59.
-       عبداللهی، محمد و حسین‎بر، محمدعثمان (1381). گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ملی در ایران. مجلۀ جامعه‌شناسی ایران، دورۀ 4، شمارۀ 4: 126-101.
-       عبداللهی، محمد و حسین‎بر، محمدعثمان (1385). هویت جمعی و نگرش به دموکراسی در ایران. مجلۀ جامعه‌شناسی ایران، دورۀ 7، شمارۀ 4: 37-3.
-       فکوهی، ناصر (1389). همسازی و تعارض در هویت و قومیت. تهران: انتشارات گل آذین.
-       قاسمی، علی‎اصغر؛ خورشیدی، مجید و حیدری، حسین (1390). همسازی هویت ملی و قومی در ایران و رویکرد اقوام ایرانی به وحدت ملی و حق تعیین سرنوشت. فصلنامۀ علوم اجتماعی، دورۀ 18، شمارۀ 55: 92-57.
-       کرسول، جان دبلیو (1391). روش و طرح تحقیق کیفی، انتخاب از میان پنج رویکرد. ترجمه: طهمورث حسنقلی‎پور، اشکان الهیاری و مجتبی براری، تهران: انتشارات نگاه دانش.
-       لهسائی‌زاده، عبدالعلی؛ مقدس، علی‌اصغر و تقوی‌نسب، مجتبی (1388). بررسی عوامل داخلی مؤثر بر هویت قومی و هویت ملی در میان اعراب شهرستان اهواز. جامعه‌شناسی کاربردی، سال 20، شمارۀ 33: 70-45.
-       مسعودنیا، حسین؛ مهرایی کوشکی، راضیه و کیانی، ناهید (1393). بررسی رابطۀ هویت ملی و قومی. فصلنامۀ توسعۀ اجتماعی- فرهنگی، دورۀ 3، شمارۀ 2: 165-139.
-       هابرماس، یورگن (1380). دگرگونی ساختاری در حوزۀ عمومی. ترجمه: جمال محمدی. تهران: نشر افکار.
-       یوسف‌‌وند، سامان (1395). پدیدارشناسی فهم کنشگران از مداخلات توسعه‌ای در اجتماعات محلی. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
-       یوسف‌‌وند، سامان (1398). معمای فقر و توسعه، از شعبده‌بازی تا واقع‌‌گرایی. تهران: انتشارات اندیشۀ احسان.
-       Ackerly, B. A; Stern, M & True, J (Eds.). (2006). Feminist Methodologies for International Relations. Cambridge University Press.‌
-       Citrin, J & Sears, D (2009). Balancing National and Ethnic Identities: The Psychology of E Pluribus Unum. In R. Abdelal, Y. Herrera, A. Johnston, & R. McDermott (Eds.), Measuring Identity: A Guide for Social Scientists, Cambridge: Cambridge University Press, (pp. 145-174).
-       Gong, L (2007). Ethnic Identity and Identification with the Majority Group: Relations with National Identity and Self-esteem. International Journal of Intercultural Relations, 31 (4): 503-523.
-       Idris, F et al (2012). The Role of Education in Shaping Youth's National Identity. Procedia-Social and Behavioral Sciences59: 443-450.‌
-       Meleis, A. I & Im, E. O (2002). Grandmothers and Women's Health: from Fragmentation to Coherence. Health Care for Women International, 23 (2): 207-224.‌
-       Molina, L. E; Phillips, N. L & Sidanius, J (2015). National and Ethnic Identity in the Face of Discrimination: Ethnic Minority and Majority Perspectives. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 21 (2): 225.‌
-       Patton, M. Q (2002). Qualitative Evaluation Methods. Beverly Hills: Sage.
-       Sanina, A (2012). Competing for a Citizen: “Visible” and “Invisible” Forms of State Identity in Russia. Journal of Eurasian Studies, 3 (2): 126-146.‌
-       Van Den Tillaart, S; Kurtz, D & Cash, P (2009). Powerlessness, Marginalized Identity, and Silencing of Health Concerns: Voiced Realities of Women Living with a Mental Health Diagnosis. International journal of mental health nursing, 18 (3): 153-163.
-       Vasas, E. B (2005). Examining the Margins: A Concept Analysis of Marginalization. Advances in Nursing Science, 28 (3): 194-202.‌