Abstract: Following the expansion of Online classes in the past year (due to COVID-19), it seems necessary to inquire the virtual lived experience “on” the university classes in the various aspects and knowledge interests of sociological and communicative researches. Among issues, the interpretation of action relation changes on the virtual context is of importance. In this article, applying the theoretical basics about the analysis of the control and power relations “on” the classroom, the researcher seeks to pursue the newborn and exploratory problem considering the virtual space requirements. For the mentioned purpose, the method of the semi-structured interview has been applied, 30 interviews to reach saturation. Then, the results of the interview analysis have been articulated in seven axes, some significant themes are as follow: the power of silence, defective scientific action, abilities of the virtual personality, commodification and exchangeability of trust and honesty, beginning of the semi-flattened hierarchy, power of fantastical sense, and the sense of latitude.
شرت، ایون (1390) فلسفۀ علوم اجتماعی قارهای: هرمنوتیک، تبارشناسی و نظریۀ انتقادی(از یونان باستان تا قرن بیست و یکم)، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نی.
کاستلز، مانوئل (1385) عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ج 1،2و3، ترجمۀ احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو.
کاستلز، مانوئل (1393) قدرت ارتباطات، ترجمۀ حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
کاستلز، مانوئل و اینس، مارتین (1384) گفتوگوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمۀ حسن چاوشیان و لیلا جو افشانی، تهران: نی.
کوردا، مایکل (1372) قدرت: چگونه آن را بهدست آوریم و چطور از آن استفاده کنیم، ترجمۀ قاسم کبیری، تهران: ققنوس.
کوزر، لوئیس و روزنبرگ، برنارد (1387) نظریههای بنیادی جامعهشناختی، ترجمۀ فرهنگ ارشاد، تهران: نی.
لاسول، هارولد (1383) «ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه»، ترجمۀ غلامرضا آذری، در: اندیشههای بنیادین علم ارتباطات، گروه مترجمان، تهران: خجسته.
ماحوزی، رضا (1399) «درنگی فلسفی بر ایدۀ فلسفی دانشگاه در آیندۀ پساکرونایی جهان»، پژوهشهای فلسفی، 31: 304-282.
مککی، هیو و همکاران (1386) تحقیق در جامعۀ اطلاعاتی، ترجمۀ رامین کریمیان، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها.
میرحاجی، سمانهسادات و همکاران (1399) «نگاهی به کووید-19 و تحولات آموزش دانشگاهی در جهان: مخاطرات و چشماندازها»، مدیریت مخاطرات محیطی، 7(2): 223-197.
میروویتز، جاشوا (1387) رسانهها و رفتار: حلقۀ مفقوده در نظریههای ارتباطات، ترجمۀ گودرز میرانی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
هیندس، باری (1380) گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو، ترجمۀ مصطفی یونسی، تهران: شیرازه.
Beetham, D. (1991) The Legitimation of Power, UK: McMillan.
Bierstedt, R. (1974) Power and Progress: Essays on Sociological Theory, UK: McGraw Hill.
Feldman, D. C. (1976) “A Contingency Theory of Socialization”, Administrative Science, 21(3): 433-452.
Foucault, M. (1980) Power/Knowledge, Sussex: Harvester.
Foucault, M. (1994) “The Hermeneutic of the Subject”, in: Rabinow, P., Ethics, Translated by R. Hurlety, New York: New Press.
Garcia-Montes, J. M. & et al. (2006) “Changes in the Self Resulting from the Use of Mobile Phones”, Media, Culture, & Society, 28(1): 67-82.
Grant, S. & Huang, H. (2010) “The Integration of an Online 3D Virtual Learning Environment into Formal Classroom-based Undergraduate Chinese Language and Culture Curriculum”, Journal of Technology and Chinese Language Teaching, 1(1), pp: 2-13.
Hargreaves, D. H. & et al. (1975) Deviance in Classroom, London: Routledge.
Howard, Ph. & Jones, S. (2003) Society Online: The Internet in Context, CA: Sage.
International Association of Universities (2020) COVID-19: Higher Education Challenges and Responses, Retrieved from https://www.iau-aiu.net/Covid-19-Higher-Education-challenges-and-responses.
Jordan, T. (2001) Cyberpower: The Culture & Politics of Cyberspace & the Internet, London: Routledge.
Jindal Global University (2020) Impact of COVID-19 on Higer Education-Challenges and Opportunities, Retrieved fromhttp://jgu.edu.in/blog/2020/06/29/impact-of-covid-19-on-higher-education-challenges-opportunities.
Kraut, R. & et al. (2006) Computers, Phone & the Internet: Domesticating Information Technology, UK: Oxford University.
Kumar, D. (2020) Impact of COVI-19 on Higher Education, Higher Education Digest, Retrieved from https://www.highereducationdigest.com/impact-of-covid-19-on-higher-education.
Laughey, D. (2007) Key Themes in Media Theory, UK: McGraw Hill.
Nood, D. & Attema, J. (2006) Second Life: The Second Life of Virtual Reality. Translated by S. Van Everdingen. The Netherlands: EPN Online Publications(http://www.ecp.nl/sites/default/files/EPN_report_The_Second_Life_of_Virtual_Reality_-_2006_October.pdf).
Parsons, T. (1951) TheSocial System, UK: Cambridge University.
Tawney, R. H. (1931) Equality, London: Allen & Unwin.
Waters, M. & Crook, R. (1990) Sociology One, Melbourne: Longman Cheshire.
Wolf, K. H. & et al. (1950) The Sociology of Georg Simmel, US: Free Press.
World Bank Group (2020) The COVID-19 Crisis Response: Supporting Tertiary Education for Continuity, Adaptation, and Innovation, Retrieved fromhttps://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/34571?show=full.
Young, M. F. D. (1971) Knowledge and Control: New Directions for the Sociology of Education, London: Collier-McMillan.
Erfanmanesh, I. (2021). The Power Relations in the Academic Staff-Student Interactions on the Context of Virtual Classroom. Journal of Social Problems of Iran, 12(1), 239-268. doi: 10.22059/ijsp.2021.84972
MLA
Iman Erfanmanesh. "The Power Relations in the Academic Staff-Student Interactions on the Context of Virtual Classroom", Journal of Social Problems of Iran, 12, 1, 2021, 239-268. doi: 10.22059/ijsp.2021.84972
HARVARD
Erfanmanesh, I. (2021). 'The Power Relations in the Academic Staff-Student Interactions on the Context of Virtual Classroom', Journal of Social Problems of Iran, 12(1), pp. 239-268. doi: 10.22059/ijsp.2021.84972
VANCOUVER
Erfanmanesh, I. The Power Relations in the Academic Staff-Student Interactions on the Context of Virtual Classroom. Journal of Social Problems of Iran, 2021; 12(1): 239-268. doi: 10.22059/ijsp.2021.84972