.Policies on social situation of women in Iran:Scrutiny of the relevance of policies and laws regarding women with reference approach

Document Type : Research Paper

Authors

Islamic Azad University of Central Tehran

10.22059/ijsp.2023.92638

Abstract

.This paper intends to consider the policy origin of the social situation of women in Iran after the Islamic Revolution. This study assumes that in the Islamic Republic of Iran the reference approach in all domains is the discourse of twosome leaders of the Islamic Revolution. Therefore, by understanding the thematic components of this reference and study of policies in the field of situation of women, we can find the explainer answers to these two basic questions: What is the reference approach of the Islamic Republic of Iran towards women? And, according to the reference approach, what is the status of policies on women's social situation? Using the method of thematic analysis, the article analyzes three areas: The remarks of leaders of the Islamic Republic of Iran and the approvals of both the Supreme Council for Cultural Revolution and the Parliament. The article then evaluates the approaches of these three areas through describing the situation of women in Iran. Linking through descriptive analysis and thematic analysis, the results proves despite the high potential of reference approach on track to improve the social situation of women in Iran, the double institutions above-mentioned have not used a clear advantage of this capacity. It is why the favorable impact of the reference approach has not been achieved yet. Therefore, we need serious reforms in the field of legislation and policy-making so that the performance of governments can be largely controlled and evaluated..

Keywords


اشتریان، کیومرث. (1386). سیاستگذاری عمومی ایران. تهران: نشر میزان.
پارسانیا، حمید. (1384). رویکرد انتقادی فلسفه اسلامی به رابطه عقل و جنسیت، مجله حوراء: شماره 14: 45-23.
جوادی آملی، عبدالله. (1378). زن در آئینه جلال و جمال الهی. قم: نشر اسراء.
دفتر پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران. (1374). جایگاه و نقش زن در نظام های مختلف از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری. چاپ اول. تهران: انتشارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران.
شافریتز، جی. ام. و بریک، ک. پی. (1390). سیاست‌گذاری عمومی در ایالات متحده آمریکا، ترجمه حمیدرضا ملک محمدی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
صادقیان، داوود. (1389). بررسی تأثیر پیامدهای اشتغال زنان بر روابط درون خانواده. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی  ارشد جامعه‌شناسی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
کولایی، الهه. (دی1386). زنان: سهمیه‌بندی جنسیتی علیه زنان نقض آشکار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. آیین، شماره 10.
فوزی تویسرکانی، یحیی. (1385). تحولات سیاسی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی در ایران (1357 – 1380). تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
لیاقت دار، محمد جواد؛ نقوی، فتانه؛ یزد خواستی، بهجت. و سمیعی، فاطمه. (بهار 1388). تاثیر و نقش نگرش فرهنگی جامعه نهاد خانواده و توسعه ارتباطات در گرایش زنان به آموزش عالی. مجله جامعه‌شناسی کاربردی. شماره 33.
مرکز امار ایران. (1379). ویژگی های اجتماعی- اقتصادی زنان در ایران 1365-1375، تهران: انتشارات مرکز امار ایران.
مرکز آمار ایران. (1381). زنان سرپرست خانوار در ایران (ویژگی‌های اجتماعی - اقتصادی). تهران: مرکز آمار ایران، مدیریت انتشارات واطلاع رسانی و صندوق جمعیت ملل متحد.
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. (۱۳۷۴). جایگاه زن در اندیشه امام خمینی، تهران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
وب سایت خبرگزاری دانشجو. (1391). گفتگوی تفصیلی با طبیب زاده. بازیابی شده در تاریخ 13 اردیبهشت 1391 برخط در www.snn.ir
وب سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای. (1395). بازبینی شده در تاریخ 20 شهریور 1395 برخط درwww.khamenei.ir
Boyatzis, R.E. (1998). Transforming Qualitative Information. Sage: Cleveland.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology 3 (2): 83-103.
Chalmers, I. (2003). Trying to do more good than harm in policy and practice: the role of rigorous, transparent and up-to-date evaluations. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 589: 22-40.
Chalmers, I.; Hedges, L. & Cooper, H. (2002). A brief history of research synthesis. Evaluation & the Health Professions 25: 12-37.
Campbell, R.; Pound, P.; Pope, C.; Britten, N.; Pill, R.; Morgan, M. & Donovan, J. (2003). Evaluating meta-ethnography: a synthesis of qualitative research on lay experiences of diabetes and diabetes care. Social Science & Medicine 56 (2003) 671–684
Cooper, H. & Hedges, L. (1994). The Handbook of Research Synthesis. New York: Russell Sage Foundation.
Dixon-Woods, M.; Agarwal, S.; Jones, D.; Young, B. & Sutton, A. (2005). Synthesizing qualitative and quantitative evidence: a review of possible methods. Journal of Health Services Research and Policy 10: 45-53.
Higgins, J. & Green, S. (eds). (2006). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions 4.2.6 [updated September 2006].
Jessop, B. & Sum, N. L. (2001). Pre-disciplinary and post-disciplinary perspectives in
political economy. New Political Economy. 6: 89 – 101.
Juni, P.; Altman, D. & Egger, M. (2001). Assessing the quality of controlled clinical trials. British Medical Journal. 323:42-46.
Mulrow, C. (1994). Systematic reviews: rationale for systematic reviews. British Medical Journal 309:597-599.
Oakley, A. (2002). Social science and evidence-based everything: the case of education. Educational Review 54: 277-286.
Petticrew, M. & Roberts, H. (2006). Systematic Reviews in the Social Sciences: A practical guide. Oxford: Blackwell Publishing.
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesising Qualitative Research. New York: Springer.
Thorne, S.; Jensen, L.; Kearney, MH.; Noblit, G. & Sandelowski, M. (2004). Qualitative Metasynthesis: Reflections on Methodological Orientation and Ideological Agenda. Qualitative Health Research 14 (10): 1342-1365.
White, H. (1994). Scientific communication and literature retrieval. In: Cooper H, Hedges L (eds) The Handbook of Research Synthesis. New York: Russell Sage Foundation.