Understanding women's lived experience of political socialization process in Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in Political Sociology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 asistant Professor

3 profssor

10.22059/ijsp.2023.92641

Abstract

The present study was designed and implemented with the aim of understanding the lived experience of women from the process of political socialization in Iran. This research is based on the methodological approach of phenomenology in order to understand the nature of the issue of women's political socialization in Iran. In data collection, semi-structured and interactive interview technique was used, and for data analysis, Claizi's method was used, and the validity and reliability of the study was checked according to the method suggested by Lincoln and Goba. The target community of this study was selected based on snowball sampling and by conducting 20 interviews and holding two group discussions with women who have experience in political activism; Conceptual and theoretical saturation was obtained. In order to analyze information during data collection, step by step, coding has been done by two researchers to reduce the conceptualization error rate. In this process, in the first stage of coding, 111 codes were identified, and after aggregating and combining the codes, 10 themes were identified, including "women's identity conflicts, gender stereotypes, unequal educational processes, masculinization of the political space, subordination and marginalization of women in the political structure and partisanship, male decision-making structures, the lack of universality of women's political activity, social distrust, the void of the political model of women's behavior, the conflict of cultural structures with women's social and cultural agency" were identified, which shows the weakness of the political socialization process of women in Iran. The conclusion of the article is that women in Iranian society are on the sidelines of politics. The system has been created for them due to the weakness of political socialization and a kind of political rejection. In other words, it can be said that today's conditions of Iranian society are facing a phenomenon called women's bio-political contradiction and challenges and confusions. It still exists in women's domain.

Keywords


اورنجن، اعظم و شاطریان محمدی، فاطمه. (1394) رابطه بین احساس تعلق به مدرسه با درگیری تحصیلی در دانش آموزان پیش دانشگاهی. کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران: موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان
برگر، پیتر، ال. بریجیت برگر و هاستفرید کلنر، (1381)، ذهن بی خانمان، نوسازی و آگاهی، ترجمة محمد ساوجی، ایرانی: نی.
بوربور، اکرم و تاجیک اسماعیلی، سمیه،1400، حلیل وضعیت هویت اجتماعی زنان ایرانی بر اساس استفاده از رسانه‌های اجتماعی و متغیرهای زمینه ای، فصلنامه رسانه، دوره: 32، شماره 4، 34-1.
پارسا، بهرام؛ حبیب زاده، رقیه و حق کلخوران، اسماعیل (1395) پیش بینی سازگاری تحصیلی دانش آموزان بر اساس احساس تعلق به مدرسه و جهت گیری هدفی. سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز: دانشگاه علمی کاربردی آذین شوشتر- دانشگاه زرقان-واحد پژوهش دانش پژوهان همایش آفرین.
پناهی، محمدحسین؛ بنی فاطمه، سمیه السادات (1394) فرهنگ سیاسی و مشارکت سیاسی زنان. فصلنامه علوماجتماعی شماره 68.
تبریزی، منصوره و طاهره، هوشنگی. (۱۳۹۲). تجربه تعارض‌های هویتی در سبک زندگی زنان متاهل. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پرتال علوم انسانی
جنکینز، ریچارد، (1391) هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، تهران: نشر شیرازه.
جهان تیغ، سکینه (۱۳۹۰). دانش های دنیای مشاوره، کارشناس ارشد مشاوره. سایت مشاوره.
چیلکوت، رونالد (1390) نظریه های سیاست مقایسـهای، ترجمـة وحیـد بزرگـی و علیرضـا طیب، تهران: مؤسسة خدمات فرهنگی رسانه
رابینز، استیفن پی(1392) معانی رفتار سازمانی مترجم: قلی پارسائیان، سید محناد اقرابای ، تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رهبری شکرانه ، اسمعیلی معصومه،  محمودپور عبدالباسط، (1399) مطالعه کیفی نقش گذار هویتی زنان میان سال در ارتباط با خود، دیگران و محیط، نشریه: زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان) دوره:18  شماره:3
زارع مهدوی، قادر؛ نقدی پور، محمود؛ نجفی، مصطفی(1396)  بررسی مشارکت سیاسی زنان در فرایند شکل گیری، تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی ایران. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی. س سیزدهم. ش 6
ساروخانی، باقر (1386)، جامعه‌شناسی ارتباطات، چاپ نوزدهم، ایرانی: انتشارات اطلاعات.
ساروخانی، باقر، جاه، مریم رفعت. (1383). عوامل جامعه شناختی مؤثر در باز تعریف هویت اجتماعی زنان. زن در توسعه و سیاست 1(2)،91-71.
سیدمن، استیون (1386). کشاکش آرا در جامعه شناسی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی.
ظهیری­نیا، مصطفی؛ نیکخواه، هدایت­الله؛ فلاحی­شاه­آبادی، احمد؛ صادقی، سهیل؛ عزیززاده، امید (1395) اعتماد اجتماعی و تأثیر آن بر مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه هرمزگان. پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان. ش 11.
عبدالهی محمد (1375)، جامعه شناسی بحران هویت، نامه پژوهش، سال دوم.
غفاری، غلامرضا (1392) مدیریت شهری و مشارکتهای اجتماعی، تهران نشر تیسا.
گولومبوک، سوزان و رابین فی وش (1384). رشد جنسیت، ترجمه مهرناز آرای، تهران: ققنوس.
گیدنز، آنتونی (1382). تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، ایرانی: نشر نی.
گیدنز، آنتونی (1383)، جامعه‌شناسی، ترجمه‌ی منوچهر صبوری، چاپ سیزدهم، ایرانی: نشر نی.
مجتهدزاده، پیروز. (۱۳۸۱). جغرافیا و سیاست در فرایند نوین، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران، دوره 13، شماره ۸. صص: ۹۷-۹۱.
محسنی­تبریزی، علیرضا، معیدفر، سعید، فاطمه گلابی (1390). بررسی اعتماد اجتماعی با نگاهی نسلی به جامعه.  مجله جامعه پناسی کاربردی، دوره 22. شماره یک. صص 70-41.
محمدی، زهرا (1395)، بررسی آسیب­های اجتماعی زنان در دهه (1370-1380)، ایرانی: نشر شورای فرهنگی اجتماعی زنان، چاپ اول.
محمدی، شهرام، (1397)، نقش خانواده، مدرسه و رسانه در پیشگیری از وقوع جرم با تأکید بر معیارهای بین المللی حاکم بر تعهد دولت ها در آموزش افراد، نوع مقاله: مقاله پژوهشی، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 2، زمستان 1397
معروف پور مینا،  سفیری خدیجه(1397)  تبیین جامعه شناختی عوامل موثر بر تعارض هویتی زنان شهر نقده نشریه: مطالعات زن و خانواده دوره:6 | شماره:2
نقدی، اسداله، معمار، ثریا، داستانی، مریم. (1397). تحلیل جامعه‌شناختی بازتعریف هویت اجتماعی زنان در پرتو تمایلات مصرف‌گرایانه مورد مطالعه: زنان متولد دهه‌های 50، 60 و 70 شهر اصفهان. جامعه‌شناسی کاربردی، 29(4)، 208-183.
Abbott P, Wallace C. Sociology of Women. translated by Manijeh Najm Iraqi. University Campus Publications. 2019 Fourteenth Edition, 371 p
-Arnstein, SR. (1969) “A Ladder of Citizen Participation.” Journal of the American Planning Association 24–216 :)35( 4. www. planning.org/pas/memo/2007/mar/pdf/ JAPA35No4.pdf.
Ashforth, B. E. (2001). Role transitions in organizational life: An identitybased perspective. Mahwah, NJ: Erlbaum
Bovone, L. (2014). Identities through fashion: A multidisciplinary approach. Gonzalez A – Berg publishers, Oxford, GBR, United Kingdom.
Campbell, S. B. (1995), “Behavior problem in preschool children: A review of recent.research”. Journal of Child Psychology, 36: 113-149.
Farrell,A.D.Danish,S.J. & Howard,C.W.(1992). Relationship between drug use and other problem behaviors in urban adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 60, 705-712.
Hennekam, S., Syed, J., Ali, F., & Dumazert, J. (2019). “A multilevel perspective of the identity transition to motherhood”. Gender, Work & Organization, PP 1-19
Hynes, K. (2008). “Transforming identities: Accounting professionals and the transition to motherhood”. Critical Perspectives on Accounting, 19 (5): PP 620-642.
Joan E. Grusec, (2018), Socialization Processes in the Family: Social and Emotional Development, "Journal of Aging S tudies",Vol.20.pp,39-53.
Khurram, U. (2017). Existential and Spiritual Support Group for Women of Color in Midlife Transition, A Masters thesis, the faculty of the Kalmanovitz school of Education ,Saint Mary’s College of California.
Mahdavi SM, Mohamadjani M. The challenges of political socialization of female students (providing a Grounded Theory). Women in Development & Politics. 2015 Mar 21;13(1):53-72.
Norris F.H. Stevens S.P. Pfefferbaum B. Wyche K.F. and Pfefferbaum R.L. (2008) Community Resilience as a Metaphor, Theory, Set of Capacities, and Strategy for Disaster Readiness, American Journal of Community Psychology, 41, 127-150.
Rezaeiyan, A. (2011). Conflict management and negotiation (Advanced organization behavior management), the ministry of Islamic cultural and guidance. (Text in Persian)
Shojaei No H. A Study of Sociological Factors Affecting Women's Political Participation (Case Study of Ahvaz). Faculty of Economics and Social Sciences. 2017 Shahid Chamran University of Ahvaz.
Smith, A. and Magill, C. (2017) Reconciliation. Does Education have a role?Shared Space: A research journal on peace, conflict and community relations, 8(1): 5-15