Family and religious socialization in the years leading to the Islamic revolution; A case study of academic women

Document Type : Research Paper

Author

Master of Sociology from Tehran University

10.22059/ijsp.2023.93225

Abstract

Religion is one of the long-standing institutions of human collective life. Continuity and transmission of religious teachings from one generation to another depends on the facilities and mechanisms used. The role of the family as one of the most important social institutions has been one of the most determining elements of the cultural destiny of societies. This article tries to reread the religiosity experience of academic women in the last decade of the Islamic Revolution, in the context of relationships, one of the most important channels of religious socialization, that is, the family. To achieve the mentioned goal, this research has put a phenomenological approach in its agenda. Data were collected from semi-structured interviews with 14 women who were academics in the years leading up to the Islamic revolution. The studies conducted show that despite the apparent differences in terms of religious commitments among families, in the midst of diverse experiences of religiosity or religious disobedience, one can see the effort of the Iranian family to protect its "internality"; Religious experiences (or non-religious positions) and family have mutually supported each other's position and internal norms.

Keywords


اسدی، علی؛ تهرانیان، مجید (1396) صدایی که شنیده نشد؛ نگرش‌های اجتماعی-فرهنگی و توسعه‌ نامتوازن در ایران، به کوشش عباس عبدی و محسن گودرزی، تهران: نشر نی، چاپ چهارم.
برگر، پیتر ال؛ لوکمان، توماس (1399) ساخت اجتماعی واقعیت (رساله‌ای در جامعه‌شناسی شناخت)، ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
زهاوی، دان (1393) پدیدارشناسی هوسرل، ترجمۀ مهدی صاحبکار و ایمان واقفی، تهران: روزبهان.
ساکالوفسکی، رابرت (1389) درآمدی بر پدیدارشناسی، ترجمۀ محمدرضا قربانی، تهران: گام نو.
فهندژسعدی، معصومه؛ کاوه پیشقدم، محمدکاظم (1398) «تاثیر دیدگاه‌های فمینیسم بر عملکرد زنان در دوره پهلوی دوم با تأکید بر عملکرد اجتماعی اشرف پهلوی در فاصلۀ سال‌های 1320 تا 1357 ه.ش.»، پژوهش‌نامۀ تاریخ، سیاست و رسانه، شمارۀ 5، از صفحۀ 45 تا 56.
قائمی‌نیک، محمدرضا؛ نجفی، طیبه (1397) «عصر تصویر بی‌حجابی و بی‌حجابی اجباری؛ بررسی وضعیت تصویر بی‌حجابی در دورۀ پهلوی دوم»، مجلۀ زن در توسعه و سیاست، از شمارۀ 61، از صفحۀ 339 تا 358.
کاوفر، اشتفان (1399) پدیدارشناسی، ترجمۀ ناصر مومنی، تهران: پگاه روزگار نو.
کرسول، جان (1391) روش و طرح تحقیق کیفی «انتخاب از میان پنج رویکرد تحقیق کیفی»، ترجمۀ اشکان الهیاری، طهمورث حسنقلی‌پور، مجتبی براری، تهران: نگاه دانش.
میرابولقاسمی، سیدمحمدتقی (1351) پژوهشی در زندگی مذهبی جوانان، تهران: شرکت سهامی انتشار.
هایدگر، مارتین (1389) هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: نشر ققنوس.
Heidegger, Martin (1992a) Being and Time (J. Stambaugh, Trans.). Albany, NY: State University of NewYork Press.
Heidegger, Martin (1992b) History of the concept of time (T. Kisiel, Trans.). Bloomington, IN: Indian University Press.
Husserl, E. (1970) The Crisis of European Science and Transcendental Phenomenology (D. Carr, Trans.). Evanston, IL: Northwestern University Press.
Moustakas, C (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
van Manen, M. (1990). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. New York: State University of New York.