Youth Social Problems in the thought and experience of Imam Musa Sadr

Document Type : Research Paper

Authors

Faculty of Social Sciences, University of Tehran

10.22059/ijsp.2024.354132.671091

Abstract

Abstract: Imam Musa Sadr is one of the most important contemporary Muslim thinkers. The development of his thought and practice in the context of social activities increases the importance of studying them. In this paper, we studied the youth social problems in the thought and practice of Imam Musa Sadr by using the method of thematic analysis. In the field of youth, several problems were brought to Sadr's attention.including youth movements, generation gap and communication with youth. For each of these problems, the themes counted were placed in two categories of causes and solutions. In analyzing youth problems, Sadr pays attention to the idealistic and revolutionary nature of young people, and also to the requirements and social conditions of today, which is the result of the new civilization. Therefore, by praising this spirit of the youth, he considers it as a capacity for the transformation and reform of the society, which should be used correctly in guiding the youth movements. In addition, he emphasizes on educating the young generation based on the correct worldview, preserving the culture of faith in God and absolute values, and strengthening family and social emotional ties, which prevents generational gaps and its consequences. He also considers the improvement of social conditions as a prelude to interacting with youths and inviting them. In order to attract youths, he calls on religious people to improve their behavior, to introduce religion and its intellectual and practical capacities, while establishing religious organizations and institutions to attract them.

Keywords


آذربایجانی، مسعود. (1395). شاخص‌های تربیتی از نگاه امام موسی صدر. ارائه شده در سی‌وسومین نشست از درسگفتارهای اندیشه و عمل، تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
اباذری، عبدالرحیم (1381). امام موسی صدر (امید محرومان). تهران: جوانه رشد.
افشارکهن، جواد. (1388). گونه‌شناسی مسایل اجتماعی جوانان ایران با تأکید بر وضعیت دختران. مطالعات راهبردی زنان. (11)44: 141-110.
بوذری‌نژاد، یحیی. (1400). روش‌شناسی دانش اجتماعی مسلمین: رویکردهای فقهی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پرغو، محمدعلی (1383). استعمار فرانسه در لبنان. نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی (دانشگاه تبریز): ویژه‌نامة تاریخ، 10(16): 45-54.
چمران، مصطفی. (1362). لبنان. تهران: بنیاد شهید چمران.
علمی دانشور، مهدی. (1395). بررسی سیره اخلاقی تربیتی امام موسی صدر. قم: مسطر.
ذکایی، محمدسعید. (1386). فرهنگ مطالعات جوانان. تهران: نشر آگه.
ذکایی، محمدسعید. (1387). جامعه‌شناسی جوانان ایران. تهران: نشر آگه.
ذکایی، محمدسعید. (1399). هنر انجام پژوهش کیفی: از مسئله‌یابی تا نگارش. تهران: نشر آگاه.
رابینگتن‌، ارل؛ واینبرگ‌، مارتین. (1387). رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی‌. ترجمه رحمت‌اله صدیق سروستانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شرفی، محمدرضا (1382). ویژگی‌ها، افکار و پیامدهای ظهور نسل سوم نخبگان در ایران. در علیخانی، علی‌اکبر، نگاهی به پدیده گسست نسل‌ها: رویکرد فلسفه، جامعه‌شناسی، روانشناسی، سیاسی، تاریخی و ادبی به پدیده شکاف نسلی. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
شفرز، برنهارد. (1391). مبانی جامعه‌شناسی جوانان. ترجمه کرامت‌الله راسخ. تهران: نشر نی.
شمص، منی. (2016). الفکر التربوی عند الامام السید موسی الصدر. رسالة الماجستیر. معهد العلوم الاجتماعیة. الجامعة اللبنانیة. [به عربی]
شیانی، ملیحه؛ محمدی، محمدعلی. (1386). تحلیل جامعه‌شناختی احساس آنومی اقتصادی در میان جوانان. رفاه اجتماعی: ۶ (۲۵): ۳۸-۱۱.
شیخ‌زاده، محمد؛ بنی‌اسد، رضا. (1399). تحلیل مضمون: مفاهیم، رویکردها و کاربردها. تهران: نشر لوگوس.
عبدلی، معصومه. (1395). بررسی سیره نظری و عملی امام موسی صدر به منظور استنتاج فلسفه تربیتی. رساله دکتری. گروه آموزشی فلسفه تعلیم و تربیت. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه خوارزمی.
قاراخانی، معصومه. (1400). درآمدی به تحلیل سیاست اجتماعی. تهران: نشر کرگدن.
قاسمی سیانی، علی‌اصغر. (1388). نقش جنبش جوانان در گذار به دموکراسی: تمهیدات نظری. پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، 2(2): 99-122.
گلزاری، محمود. (1383). تفکر امام موسی صدر درباره جوانان از نگاه روان‌شناسی مثبت‌گرا. ارائه شده در همایش اندیشة ربوده‌شده، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
صدر، موسی. (1397). زن و چالش‌های جامعه: جستارهایی دربارة مسائل زن، خانواده و جوان. ترجمه: احمد ناظم، علی حجتی کرمانی، مجید مرادی. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
صدر، موسی (1399). آنچه خود گفت: روایت امام موسی صدر از زندگی و اندیشه‌های خود. ترجمه مهدی فرخیان. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
ضاهر، یعقوب (گردآورنده). (1396). گام به گام با امام: مجموعه گفتارها و مصاحبه‌ها و مقالات سیدموسی صدر، جلد 1-12. ترجمه گروه مترجمان مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
مشونیس، جان. (1393). مسائل اجتماعی. جلد1. ترجمة هوشنگ نایبی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
معیدفر، سعید (1383). شکاف نسلی یا گسست فرهنگی. نامه علوم اجتماعی: 24(24): 55-80.
معیدفر، سعید. (1386). جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران. همدان: نور علم.
هیئت رئیسه جنبش أمل. (1393). سیره و سرگذشت امام موسی صدر. ویراست دوم. جلد1. ترجمه مهدی سرحدی. تهران: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر.
Allen, S. (1968). Some Theoretical Problems in the Study of Youth. The Sociological Review, 16(3): 319–331.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101.
Gharbieh, Hussein. M. (1996). Political awareness of the Shi'ites in Lebanon: the role of Sayyid Abd al-Husain Sharaf al-Din and Sayyid Musa al-Sadr, Doctoral dissertation, Centre for Middle Eastern and Islamic Studies, Durham University.‏
Naim, Ibrahim. Ali. (1998). Imam Musa al-Sadr: An analysis of his life, accomplishments and literary output. Doctoral dissertation, Department of Near Eastern Studies, University of Arizona.‏
O'Connor, M. K. & Netting, F. E. (2011). Analyzing social policy: Multiple perspectives for critically understanding and evaluating policy. New Jersey: John Wiley & Sons.
Wyn, J. & Cahill, H. (eds.). (2015). Handbook of children and youth studies. Singapore: Springer.