آگاهی از نگرش مردم نسبت به مجازاتها به هماهنگی قوانین با افکار عمومی کمک می کند که پیامد آن افزایش انسجام اجتماعی و مشروعیت اجتماعی نهاد مجازات (دادگاه و پلیس) است. در پیمایش حاضر نگرش به قانون مجازات با نمونه ای 320 نفری از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم در سال 1389 بررسی شده است. نتایج نشان میدهد بین نگرشهای پاسخگویان با قانون مجازات به لحاظ شدت و شکل مجازاتها اختلاف وجود دارد. بدین ترتیب که پاسخگویان خواهان مجازاتهایی با شدت کمتر و اشکال غیربدنی هستند. همچنین این اختلاف نظر تحت تاثیر متغیرهای اجتماعی و جمعیتی مثل دینداری، توسعه یافتگی، شهرنشینی، طول مدت تحصیل در دانشگاه، جدی انگاری جرم، سن و جنس قرار دارد. در این مطالعه دانشجویان زن اختلاف نظر کمتری با مجازاتهای قانونی داشتند. از نظریه های دورکیم و فوکو برای تبیین یافته ها استفاده شده است.
جعفری, احمد, & سراج زاده, سید حسین. (1390). جرم و مجازات: مقایسه مجازات های پیشنهادی نمونهای از دانشجویان با قوانین مجازات در ایران. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 2(1), -.
MLA
احمد جعفری; سید حسین سراج زاده. "جرم و مجازات: مقایسه مجازات های پیشنهادی نمونهای از دانشجویان با قوانین مجازات در ایران", بررسی مسائل اجتماعی ایران, 2, 1, 1390, -.
HARVARD
جعفری, احمد, سراج زاده, سید حسین. (1390). 'جرم و مجازات: مقایسه مجازات های پیشنهادی نمونهای از دانشجویان با قوانین مجازات در ایران', بررسی مسائل اجتماعی ایران, 2(1), pp. -.
VANCOUVER
جعفری, احمد, سراج زاده, سید حسین. جرم و مجازات: مقایسه مجازات های پیشنهادی نمونهای از دانشجویان با قوانین مجازات در ایران. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 1390; 2(1): -.