هدف اصلی این مقاله تبیین دریافت کودکان 9 تا 12 ساله از مفاهیم انتقادی دو پویانمایی دلیر (2012) و یخزده (2013) است. ما در این پژوهش بر مفاهیم انتقادی درون این پویانماییها و همچنین چگونگی تفسیر این مفاهیم توسط کودکان تمرکز کردهایم. چارچوب نظری برای این مقاله "نظریه دریافت" و روش تحلیل محتوای پویانماییها برای مقولهبندی و استخراج مفاهیم انتقادی آنها روش "تحلیل محتوای مردمنگارانه" است. ما با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 10 کودک (5 دختر و 5 پسر) را انتخاب و برای آنها دو پویانمایی مذکور را پخش کردیم و سپس با آنها مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام دادیم. یافتههای ما نشان داد آنچه در دریافت مفاهیم انتقادی پویانماییها نقشی تعیینکننده داشت، مجهز بودن شرکتکنندگان به ابزارهای مفهومی انتقادی بود. آنها پویانماییها را بر اساس طرحوارهها و ابزارهای مفهومی در دسترس، تفسیر میکردند. به طور کلی، شرکتکنندگان مفاهیم انتقادی پویانماییها را برای تقویت باورهای پیشین خود و همسو با شناخت پیشین خود تفسیر میکردند، حتی اگر مفاهیم موجود در پویانماییها همجهت با شناخت پیشین آنان نبود.
آکله چی. م. مهری. ع. (1390). بررسی عزت نفس در دانش آموزان دبیرستانهای شهر سبزوار در سال تحصیلی 88-89. فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد. سال دهم. شماره اول. شماره مسلسل:31.
راودراد، اعظم و عاله پور، مانیا. (1395). تحول بازنمایی دیگری در پویانماییهای برنده جایزه اسکار. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگ و ارتباطات. دوره 17، شماره 36، زمستان 1395، صفحه 85-105
سینگر دوروتی و تریسی رونسون. (1360). کودک چگونه فکر میکند. ترجمه ی کریمی مصطفی. نشر آموزش. تهران.
Adorno, T, W & Horkheimer, M. (1944). Dialectic of Enlightenment. Translated by John Coming. Verso press. London
Altheide, D. (1987). Ethnographic Content Analysis. Qualitative Sociology.
s. T. (1985). Mass Communication: Theories and Research. Macmillan Publishing Company press
Akademi, A. (1985). Children’s experiences of three types of the cartoon at two age levels. International journal of psychology 20 77_93
Bandura, A. (1965). Influence of models' reinforcement contingencies on the acquisition of imitative responses. Journal of personality and social psychology, 1(6), 589.
- Bruce, T. (1997). Early Childhood Education. Hodder & Stoughton press.
Case B. (1995). Critical thinking: challenging assumptions and imagining alternatives. Dimens Crit Care Nurs. Sep-Oct;14(5):274-9.
Collins, W. A. (1981). Schemata for understanding television. In W. Damon (Series Ed.) & H. Kelly & H. Gardner (Vol. Eds.), New directions for child development: Number 13. Viewing children through television (pp. 31–43). San Francisco: Jossey Bass.
P. (2006). Communication Theories: Critical Concepts in media Cultural Studies. Routledge
Knowle. A. & C.Nixon. M. (1990). Children comprehension of a television cartoon’s emotional themes. Australian Journal of psychology Vol. 42, No. 2
J. (2014). Animating gender roles: How Disney is Defining the Modern Princess. James Madison Undergraduate Journal. Retrieved at: http://commons.lib.jmu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=jmurj
Geoffrey N. Soutar † Jillian C. Sweeney , 2003.Are There Cognitive Dissonance Segments? Australian Journal of Management, Vol. 28, No. 3 December 2003
J. (1994). Media Matters: Everyday Culture and Political Change. University of Minnesota Press
Fitch, M., Huston, A. C., & Wright, J. C. (1993). From television forms to genre schemata: Children’s perceptions of television reality. In G. L. Berry & J. K. Asamen (Eds.), Children and television: Images in a changing sociocultural world (pp. 38–52). Newbury Park, CA: Sage.
- Jensen, KB 2012, Media reception: Qualitative traditions. in KB Jensen (ed.), A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies. Routledge, London / New York, pp. 171-185.
Kinder, M. (1999). Kids’ media culture. London: Duke University Press.
- Kort-Butler, L, A. (2012). Justice League? Depictions of Justice in Children's Superhero Cartoon. Criminal Justice review. Sagepub
- Kundanis, R, M. (2003). Children, Teens, Families, And Mass Media The Millennial Generation. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers Mahwah, New Jersey. London
R. (2003). Children, Teens, Families, and Mass Media the Millennial Generation. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
R. (1993). Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World, Foundation for Critical Thinking press.
Paul, R. and Elder, L. (2010). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. Dillon Beach: Foundation for Critical Thinking Press.
- Pickhardt, C, E. (2011). Adolescence And Parental Authority. Retrieved at: https://www.psychologytoday.com/blog/surviving-your-childs-adolescence/201105/adolescence-and-parental-authority
Shaw, R. (2014). How Critical Is Critical Thinking? Sage pub. Retrieved at: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0027432114544376
P. (2004) Children Response to the Screen. Lawrence Erlbaum Associates, London. Publishers Mahwah
Valkenburg, P. , & Cantor, J. (2000). Children’s likes and dislikes of entertainment pro- grams. In D. Zillmann & P. Vorderer (Eds.), Media entertainment: The psychology of its appeal (pp. 135–152). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Wilde, S. (2014) Repackaging the Disney Princess: A Post-feminist Reading of Modern Day Fairy Tales. Journal of Promotional Communications, 2 (1): 132-153
- Wholley, M. (2007). Involving Parents in their Children's Learning. Sage pub.
- Jensen, KB 2012, Media reception: Qualitative traditions. in KB Jensen (ed.), A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies. Routledge, London / New York, pp. 171-185.
عبداللهیان, حمید, & عاله پور, مانیا. (1399). دریافت کودکان از مفاهیم انتقادی پویانماییهای «دلیر » و «یخزده ». بررسی مسائل اجتماعی ایران, 11(2), 233-255. doi: 10.22059/ijsp.2021.82685
MLA
حمید عبداللهیان; مانیا عاله پور. "دریافت کودکان از مفاهیم انتقادی پویانماییهای «دلیر » و «یخزده »", بررسی مسائل اجتماعی ایران, 11, 2, 1399, 233-255. doi: 10.22059/ijsp.2021.82685
HARVARD
عبداللهیان, حمید, عاله پور, مانیا. (1399). 'دریافت کودکان از مفاهیم انتقادی پویانماییهای «دلیر » و «یخزده »', بررسی مسائل اجتماعی ایران, 11(2), pp. 233-255. doi: 10.22059/ijsp.2021.82685
VANCOUVER
عبداللهیان, حمید, عاله پور, مانیا. دریافت کودکان از مفاهیم انتقادی پویانماییهای «دلیر » و «یخزده ». بررسی مسائل اجتماعی ایران, 1399; 11(2): 233-255. doi: 10.22059/ijsp.2021.82685