هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد کلیدی الگوی مدیریت منابع انسانی، رویههای این مدل و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی نوآورانه و کارآفرینانه است. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ جمعآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایش بوده که در آن به بررسی میدانی تجارب مدیریت منابع انسانی و ابعاد مختلف آن در بافت دانشگاههای دولتی تهران پرداخته شده است. جامعۀ آماری را تمامی مدیران عالی در سطح دانشکدههای دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی تشکیل میدهند که با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 70 نفر از رؤسا و مدیران انتخاب و بررسی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای ساختارمند مبتنی بر طیف 5 درجهای لیکرت استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها نیز از شاخصهای توصیفی میانگین و آمار استنباطی همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد استراتژیک و کارکردی منابع انسانی هر کدام اثر متفاوتی بر عملکرد سازمانی دارند، همچنین درجۀ موفقیت کارآفرینی فردی و گروهی بر حسب این دو بعد متفاوت است. در نهایت یافتهها نشان داد که تجارب استراتژیک و تجارب کارکردی مدیریت منابع انسانی به طور قابل ملاحظهای بر اثربخشی سازمانی و بخصوص بر عملکرد نوآورانه از طریق مدیریت استراتژیک منابع انسانی تأثیر میگذارند.
سعادت طلب, آیت, یاسینی, علی, & شیرعلی, اسماعیل. (1394). بررسی تأثیر رویکردهای منابع انسانی استراتژیک بر عملکرد کارآفرینانه و نوآورانه در آموزش عالی ایران: موردمطالعۀ دانشگاههای شهید بهشتی و تهران. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 6(2), 263-280. doi: 10.22059/ijsp.2015.58561
MLA
آیت سعادت طلب; علی یاسینی; اسماعیل شیرعلی. "بررسی تأثیر رویکردهای منابع انسانی استراتژیک بر عملکرد کارآفرینانه و نوآورانه در آموزش عالی ایران: موردمطالعۀ دانشگاههای شهید بهشتی و تهران", بررسی مسائل اجتماعی ایران, 6, 2, 1394, 263-280. doi: 10.22059/ijsp.2015.58561
HARVARD
سعادت طلب, آیت, یاسینی, علی, شیرعلی, اسماعیل. (1394). 'بررسی تأثیر رویکردهای منابع انسانی استراتژیک بر عملکرد کارآفرینانه و نوآورانه در آموزش عالی ایران: موردمطالعۀ دانشگاههای شهید بهشتی و تهران', بررسی مسائل اجتماعی ایران, 6(2), pp. 263-280. doi: 10.22059/ijsp.2015.58561
VANCOUVER
سعادت طلب, آیت, یاسینی, علی, شیرعلی, اسماعیل. بررسی تأثیر رویکردهای منابع انسانی استراتژیک بر عملکرد کارآفرینانه و نوآورانه در آموزش عالی ایران: موردمطالعۀ دانشگاههای شهید بهشتی و تهران. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 1394; 6(2): 263-280. doi: 10.22059/ijsp.2015.58561