در پی گسترش کلاسهای برخط در یکسال اخیر، بهنظر ضروری میرسد که تجربۀ زیستۀ مجازی در کلاسهای دانشگاه از زوایای مختلف و علائق معرفتی پژوهشهای جامعهشناسانه و ارتباطات پیگیری شود. در این میان، فهم تغییرات مناسبات کنش در بافتار مجازی حائز اهمیت است. در این مقاله، پژوهشگر تلاش کرده است تا با اتخاذ مبانی نظری مربوط به تحلیل روابط از منظر کنترل و قدرت در کلاس درس، طرح مسئلهای جدید و اکتشافی را با لحاظ کردن اقتضائات فضای مجازی دنبال کند. به این منظور، از روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته (که تا رسیدن به اشباع، 30 مصاحبه را در برگرفته) استفاده شده است. سپس، نتایج تحلیل مصاحبهها در هفت محور صورتبندی شدهاند که برخی از مضامین مهم شامل موارد زیر هستند: قدرت سکوت، شکلگیری، گروههای مخفی، ناهنجاریهای نوپدید، برجسته شدن کنترل درونی، پیدایی اخلاق وضعیتی، آداب مناسکی جدید در کلاس، کنشگری علمی ناقص، توانمندیهای شخصیت مجازی، کالایی و مبادلهای شدن اعتماد و صداقت، حرکت بهسمت تسطیح شئونی از سلسلهمراتب، قدرت احساسات فانتزی، حس آزادی عمل.
شرت، ایون (1390) فلسفۀ علوم اجتماعی قارهای: هرمنوتیک، تبارشناسی و نظریۀ انتقادی(از یونان باستان تا قرن بیست و یکم)، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نی.
کاستلز، مانوئل (1385) عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ج 1،2و3، ترجمۀ احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو.
کاستلز، مانوئل (1393) قدرت ارتباطات، ترجمۀ حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
کاستلز، مانوئل و اینس، مارتین (1384) گفتوگوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمۀ حسن چاوشیان و لیلا جو افشانی، تهران: نی.
کوردا، مایکل (1372) قدرت: چگونه آن را بهدست آوریم و چطور از آن استفاده کنیم، ترجمۀ قاسم کبیری، تهران: ققنوس.
کوزر، لوئیس و روزنبرگ، برنارد (1387) نظریههای بنیادی جامعهشناختی، ترجمۀ فرهنگ ارشاد، تهران: نی.
لاسول، هارولد (1383) «ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه»، ترجمۀ غلامرضا آذری، در: اندیشههای بنیادین علم ارتباطات، گروه مترجمان، تهران: خجسته.
ماحوزی، رضا (1399) «درنگی فلسفی بر ایدۀ فلسفی دانشگاه در آیندۀ پساکرونایی جهان»، پژوهشهای فلسفی، 31: 304-282.
مککی، هیو و همکاران (1386) تحقیق در جامعۀ اطلاعاتی، ترجمۀ رامین کریمیان، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها.
میرحاجی، سمانهسادات و همکاران (1399) «نگاهی به کووید-19 و تحولات آموزش دانشگاهی در جهان: مخاطرات و چشماندازها»، مدیریت مخاطرات محیطی، 7(2): 223-197.
میروویتز، جاشوا (1387) رسانهها و رفتار: حلقۀ مفقوده در نظریههای ارتباطات، ترجمۀ گودرز میرانی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
هیندس، باری (1380) گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو، ترجمۀ مصطفی یونسی، تهران: شیرازه.
Beetham, D. (1991) The Legitimation of Power, UK: McMillan.
Bierstedt, R. (1974) Power and Progress: Essays on Sociological Theory, UK: McGraw Hill.
Feldman, D. C. (1976) “A Contingency Theory of Socialization”, Administrative Science, 21(3): 433-452.
Foucault, M. (1980) Power/Knowledge, Sussex: Harvester.
Foucault, M. (1994) “The Hermeneutic of the Subject”, in: Rabinow, P., Ethics, Translated by R. Hurlety, New York: New Press.
Garcia-Montes, J. M. & et al. (2006) “Changes in the Self Resulting from the Use of Mobile Phones”, Media, Culture, & Society, 28(1): 67-82.
Grant, S. & Huang, H. (2010) “The Integration of an Online 3D Virtual Learning Environment into Formal Classroom-based Undergraduate Chinese Language and Culture Curriculum”, Journal of Technology and Chinese Language Teaching, 1(1), pp: 2-13.
Hargreaves, D. H. & et al. (1975) Deviance in Classroom, London: Routledge.
Howard, Ph. & Jones, S. (2003) Society Online: The Internet in Context, CA: Sage.
International Association of Universities (2020) COVID-19: Higher Education Challenges and Responses, Retrieved from https://www.iau-aiu.net/Covid-19-Higher-Education-challenges-and-responses.
Jordan, T. (2001) Cyberpower: The Culture & Politics of Cyberspace & the Internet, London: Routledge.
Jindal Global University (2020) Impact of COVID-19 on Higer Education-Challenges and Opportunities, Retrieved fromhttp://jgu.edu.in/blog/2020/06/29/impact-of-covid-19-on-higher-education-challenges-opportunities.
Kraut, R. & et al. (2006) Computers, Phone & the Internet: Domesticating Information Technology, UK: Oxford University.
Kumar, D. (2020) Impact of COVI-19 on Higher Education, Higher Education Digest, Retrieved from https://www.highereducationdigest.com/impact-of-covid-19-on-higher-education.
Laughey, D. (2007) Key Themes in Media Theory, UK: McGraw Hill.
Nood, D. & Attema, J. (2006) Second Life: The Second Life of Virtual Reality. Translated by S. Van Everdingen. The Netherlands: EPN Online Publications(http://www.ecp.nl/sites/default/files/EPN_report_The_Second_Life_of_Virtual_Reality_-_2006_October.pdf).
Parsons, T. (1951) TheSocial System, UK: Cambridge University.
Tawney, R. H. (1931) Equality, London: Allen & Unwin.
Waters, M. & Crook, R. (1990) Sociology One, Melbourne: Longman Cheshire.
Wolf, K. H. & et al. (1950) The Sociology of Georg Simmel, US: Free Press.
World Bank Group (2020) The COVID-19 Crisis Response: Supporting Tertiary Education for Continuity, Adaptation, and Innovation, Retrieved fromhttps://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/34571?show=full.
Young, M. F. D. (1971) Knowledge and Control: New Directions for the Sociology of Education, London: Collier-McMillan.
عرفان منش, ایمان. (1400). روابط قدرت در تعاملات استاد – دانشجو در بافتار کلاسهای مجازی. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 12(1), 239-268. doi: 10.22059/ijsp.2021.84972
MLA
ایمان عرفان منش. "روابط قدرت در تعاملات استاد – دانشجو در بافتار کلاسهای مجازی", بررسی مسائل اجتماعی ایران, 12, 1, 1400, 239-268. doi: 10.22059/ijsp.2021.84972
HARVARD
عرفان منش, ایمان. (1400). 'روابط قدرت در تعاملات استاد – دانشجو در بافتار کلاسهای مجازی', بررسی مسائل اجتماعی ایران, 12(1), pp. 239-268. doi: 10.22059/ijsp.2021.84972
VANCOUVER
عرفان منش, ایمان. روابط قدرت در تعاملات استاد – دانشجو در بافتار کلاسهای مجازی. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 1400; 12(1): 239-268. doi: 10.22059/ijsp.2021.84972