در کشورهای درحالتوسعه کودکان مانند سایر اعضای خانواده برای کمک به وضعیت اقتصادی خانواده به کار گرفته میشوند که بسیاری مواقع از درس و مدرسه بازمیمانند. در کشورهای توسعهیافته بهدلیل اهمیت به کیفیت نیروی کار به سن فعالیت رسیده از جنبة اقتصادی کار کودکان کاسته شده و به جنبة آموزشی و تربیتی آن افزوده شده است. تئودور شولتز، اولین نظریهپرداز سرمایة انسانی معتقد به دو بعد از سرمایهگذاری انسانی یعنی سرمایهگذاری در تندرستی و سرمایهگذاری در آموزش است. سؤال اصلی این پژوهش این است که چه عواملی در پیدایش کار کودکان مؤثرند و کار کودکان در روستا چه پیامدی در آموزش آنها داشته است؟ روش انجام این پژوهش تمامشماری است. حجم نمونة کودکان 10ـ 14سالۀ روستای کراده از توابع شهرستان جهرم شامل 70 نفر است. عمدهترین یافتههای این پژوهش نشان میدهند که وضعیت اقتصادی، فرهنگیـ اجتماعی خانواده و وضعیت جسمانی والدین، جزء دلایل مهم کار کودکان در روستاست و ترک تحصیل و نبود پیشرفت تحصیلی، از آثار مهم کار کودکان است.
فیروز آبادی, سید احمد, & رضانیاکان, زهرا. (1392). مطالعة عوامل اجتماعی مؤثر بر کار کودکان و پیامد آموزشی ناشی از آن مورد مطالعه روستای کراده، شهرستان جهرم. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 4(1), 69-92. doi: 10.22059/ijsp.2013.50659
MLA
سید احمد فیروز آبادی; زهرا رضانیاکان. "مطالعة عوامل اجتماعی مؤثر بر کار کودکان و پیامد آموزشی ناشی از آن مورد مطالعه روستای کراده، شهرستان جهرم", بررسی مسائل اجتماعی ایران, 4, 1, 1392, 69-92. doi: 10.22059/ijsp.2013.50659
HARVARD
فیروز آبادی, سید احمد, رضانیاکان, زهرا. (1392). 'مطالعة عوامل اجتماعی مؤثر بر کار کودکان و پیامد آموزشی ناشی از آن مورد مطالعه روستای کراده، شهرستان جهرم', بررسی مسائل اجتماعی ایران, 4(1), pp. 69-92. doi: 10.22059/ijsp.2013.50659
VANCOUVER
فیروز آبادی, سید احمد, رضانیاکان, زهرا. مطالعة عوامل اجتماعی مؤثر بر کار کودکان و پیامد آموزشی ناشی از آن مورد مطالعه روستای کراده، شهرستان جهرم. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 1392; 4(1): 69-92. doi: 10.22059/ijsp.2013.50659