- اسلیتر، دن و تونیکس، فرن (1386). جامعۀ بازار: بازار و نظریۀ اجتماعی مدرن. ترجمه: حسین قاضیان. تهران: نشر نی.
- باینگانی، بهمن (1395). مطالعۀ جامعهشناختی تغییرات اقتصادی و پیامدهای فرهنگی در مناطق کردنشین (اتنوگرافی انتقادی بازار مرزی بانه).رسالۀ دکتری.دانشکدۀ علوم اجتماعی. دانشگاه تهران.
- جرج، سوسان (1384). بررسی وجوه، ابعاد و آثار اجتماعی و تاریخی نئولیبرالیزم. ترجمه: علیاصغر سعیدی. نشریۀ اقتصاد و تعاون، شمارۀ 170.
- حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
- رمضانی، قباد (1391). بررسی دیدگاه دبیران و دانشآموزان مقطع متوسطه در خصوص نقش مناطق تجاری مرزی شهرهای بانه و مریوان بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان. رسالۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه کردستان.
- شاطریان، محسن؛ اسمی، زهرا و همکاران (1392). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر ناهنجاریهای رفتاری دانش آموزان؛ مطالعه موردی شهرستان آران و بیدگل. مجلۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی، سال پنجم، شمارۀ 3. 135-123
- شالچی، وحید (1392). عطش منزلت در جامعۀ ایرانی. مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ چهارم، شمارۀ 2: 56-30.
- فلیک، اوه (1392). درآمدی بر روش تحقیق کیفی. ترجمه: هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
- فیروزآبادی، سیداحمد و صادقی، علیرضا (1389). وضعیت طرد اجتماعی زنان فقیر روستایی. مجلۀ بررسی مسائل اجتماعی ایران، سال اول، شمارۀ اول. 174-143
- لیتل، دانیل (1386). تبیین در علوم اجتماعی. ترجمه: عبدالکریم سروش. تهران: انتشارات صراط.
- محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی (ضد روش 1). تهران: انتشارات جامعهشناسان.
- میلنر، آندرو و براویت، جف (1385). درآمدی بر نظریۀ فرهنگی معاصر. تهران: ققنوس.
- وبلن، تورستاین (1383). نظریۀ طبقۀ مرفه. ترجمه: فرهنگ ارشاد. تهران: نشر نی.
- ودادهیر، ابوعلی و محمدی، عاطفه (1394). بررسی جامعهشناختی تغییرات ارزشهای اجتماعی- فرهنگی بازاریان تبریز. مطالعات جامعهشناسی شهری، سال پنجم، شمارۀ 14: 160-123.
- قادرزاده، امید و امید قادری (1392). مطالعه کیفی پیامدهای فرهنگی تجارت مرزی در شهرستان مریوان. مجله مطالعات اجتماعی ایران. دوره7، شماره دو: 154-135
- بوردیو، پیر (1380). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخابی عقلانی، ترجمه: مرتضی مردیها، تهران، انتشارات نقش و نگار، چاپ اول.
- حسن زاده، عادل (1397). بررسی پیامدهای اجتماعی اقتصاد مرزی و قاچاق در شهر بانه. پایان نامه ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا
- Anderson, D. M. (2010). In School and Out of Trouble? The Minimum Dropout Age and Juvenile Crime. mimeo, University of Washington.
- Borgen, Solveig t (2014). Folk High Schools and Dropouts from Upper Secondary School: Effects of Non-academic Investments in Dropouts. School Effectiveness and School Improvement, Volume 26: 153-168.
- Christina T,. et al (2014). A Nexus Between Higher Education, Security Challenges and Sustainable Development in Nigeria. Journal of Research & Method in Education, Volume 4, Issue 4 Ver. I (Jul-Aug. 2014): PP 16-22.
- Dubourg, R., J. Hamed, and J. Thorns (2005). The Economic and Social Costs of Crime against Individuals and Households (2003/2004) Home Office Online Report 30/05.
- Kurss, Glenda & McGrath, Simon e, al (2015). Higher education and Economic Development: The Importance of Building Technological Capabilities. International Journal of Educational Development, 43: 22–31.
- Lochner, L & Moretti, E., (2004). The Effect of Education on Crime: Evidence from Prison Inmates, Arrests and Self-reports. Am. Econ. Rev. 155–189.
- Lochner, L & Morettim, e (2003). The Efiect of Education on Crime: Evidence from Prison Inmates, Arrests, and Self-Reports. October.
- Machin, S,. et al (2013). The Crime Reducing Effect of Education. The Economic Journal, 121: 463-484.
- Northern Illinois University (2005). The Role of Higher Education in Economic Development, Higher Education Alliance for the Rock River Region.
- Tandon, R (2008). Civil Engagement in Higher Education and Its Role in Human and Social Development, GUNI Higher Education in the World 3. Basingstoke Palgrave Macmillan.
- Thomson, A (2008). Exploring the Relationship Between Higher Education and Development: A Review and Report. September.
- Han, Ch & Hart, k (2009). Market and Society: The Great Transformation Today. Cambridge University Press.
Davies, B & Bansel, P (2007). Neoliberalism and education. International Journal of Qualitative Studies in Education, 20 (3): 247-259. doi: 10.1080/09518390701281751.