هدف این مقاله آسیبشناسی روشی پژوهشها و مقالات مربوط به حوزه حکمرانی آب میباشد. جامعه آماری پژوهش 129 مقاله علمی-پژوهشی و پایاننامههایی است که در پایگاههای نورمگز، مگ ایران، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مراکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و ایران داک با محوریت موضوعی حکمرانی آب در بازه زمانی سالهای 1380-1397 به چاپ رسیده است. پس از بررسی مقالات، 41 مقاله و پایان نامه، با نمونهگیری هدفمند که هم در موضوع و هم در محتوا به بحث حکمرانی آب پرداخته بودند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که 34 درصد از پژوهشها از مبانی فلسفی اثباتگرایی در پژوهشهای خود استفاده کردند. همچنین 14 مورد از پژوهشها از رویکرد قیاسی و مابقی از سایر رویکردهای استقرایی، پسکاوی و استفهامی در پژوهشهای خود بهره بردند. در میان روش تقلیل دادهها نیز کدگذاری کیفی با 49 درصد پرطرفدارترین روش در میان پژوهشگران حوزه حکمرانی آب بوده است. در ارتباط با روش جمعآوری دادهها، روش میدانی و اسنادی با سهمی در حدود 37 درصد بیشترین کاربرد را در انجام پژوهشهای حکمرانی آب داشتهاند. همچنین در مورد روشهای تحلیل دادهها میتوان گفت که بالاترین میزان در میان روشهای تحلیل دادهها مربوط به روش توصیفی-کیفی است (37 درصد). با توجه به اینکه تاکنون بررسی در زمینه آسیبشناسی پژوهشها و مقالات مرتبط با حکمرانی آب انجام نشده است یافتههای این مقاله مبنی بر وجود نواقص زیاد در این پژوهشها دستاوردی نو و بدیع بشمار میآید.
اتسلندر، پتر (1375). روش های تجربی تحقیق اجتماعی ، ترجمه بیژن کاظم زاده، مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
ایمان، محمدتقی و غفاری نسب، اسفندیار (1389). مبانی روش شناختی تحقیق میدانی و چگونگی انجام آن، فصلنامه پژوهش، 2(4)، صص 30-5.
الوندیپور، نینا و داداشپور، هاشم (1397). فراروش پژوهشهای مرتبط با عدالت فضایی در ایران با مقیاس شهری در بازه زمانی 1383-1394، دوفصلنامه پژوهشهای بومشناسی شهری، سال نهم، شماره 2(18)، صص 69-86.
اکبری، یونس (1392). رویکردی به تبیین: انواع تبیین علمی در پژوهشهای تاریخ محور، تاریخنامه خوارزمی فصلنامه علمی-تخصصی، 1 (2)، صص 90-73.
ببی، ارل (1392). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه: رضا فاضل، جلد اول، تهران: نشر نی
بلیکی، نورمن (1393). طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران، نشر نی
تدلی، چالرز و تشکری، عباس (1397). بنیانهای پژوهش ترکیبی، ترجمه اکبر زارع شاهآبادی، مهرنوش فخارزاده و رحمتالله ترکان، یزد: انتشارات دانشگاه یزد.
حیدرعلی، هومن و عسگری، علی (1384). تحلیل عاملی: دشواریها و تنگناهای آن. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 35(2) ، صص 20-1
دانایی فرد، حسن(1384). تئوری پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهوم سازی تئوری بنیادی، فصلنامه دانش رفتار، 12(11)، 70-57.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1389). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار- اشراقی.
زارعی، عظیم؛ احمدیکهن، علیرضا و صفایی، میلاد (1386). بررسی بکارگیری روش تحقیق مبتنی بر تئوری مفهومسازی بنیادی در حوزه مطالعات کارآفرینی، همایش ملی آموزش عالی و کارآفرینی گذشته، حال و آینده، دانشگاه سمنان، 1386، دوره 1
زندوانیان، احمد؛ عیسوی، محسن و جعفری احمدآبادی، حسن (1390). مطالعه بنیادهای فلسفی روش تحقیق اقدامپژوهی-معلم پژوهنده، فصلنامه عیارپژوهش در علوم انسانی، 5(1)، صص 144-123
سالاری، فاطمه؛ قربانی، مهدی؛ ملکیان، آرش و فهمی، هدایت (1395). کاربرد روش تحلیل شبکه اجتماعی در ظرفیتسنجی ذینفعان محلی برای استقرار مدیریت مشارکتی منابع آب (منطقه مورد مطالعه: روستای سراب شاهحسین، حوضه آبخیز رزین، کرمانشاه)، تحقیقات آب و خاک ایران، دوره 47، شماره 2، صص 395-387
سلیمی، حسین و کیخسرو دولتیاری، یزدان (1396). نقد کتاب طراحی پژوهشهای اجتماعی منطق پیشبینی. فصلنامه پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 17(5)، صص 250-227
صادقی فسایی، سهیلا و عرفان منش، ایمان (1394). مبانی روششناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی، مورد مطالعه: تأثیرات مدرن شدن بر خانواده ایرانی، فصلنامه راهبرد فرهنگ ، 8(29)، صص 61-91
صدوقی، مجید (1386). کنکاش در مبانی فلسفی پژوهش کمی و کیفی در علوم رفتاری، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، 13(52)، صص 103-83.
صفایی، امیر و ملکمحمدی، بهرام (1393). رهنمودهای نظریه بازیها برای حکمرانی پایدار منابع آبی مشترک (مطالعه موردی، مناقشه آبی دریاچه ارومیه)، فصلنامه محیطشناسی، دوره 40، شماره 1، صص 138-121.
فراستخواه، مقصود (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه (گراندد تئوری GTM)، تهران، انتشارات آگاه.
قادرزاده، امید و ایراندوست، سیدفهیم (1393). مطالعه کیفی سنخ شناسی سبک های زندگی: مطالعه جوانان شهر مهاباد، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، 55(3)، صص 162-135
محمدیکنگرانی، حنانه و رفسنجانینژاد، سیما (1394). بررسی ساختار قدرت در شبکه سیاستگذاری و مدیریت آب در برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، دوره 1، شماره 3، صص 121-138.
محمدپور، احمد (1389). فراروش بنیانهای فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
محمد پور، احمد (1389). طرح های تحقیق با روشهای ترکیبی: اصول پارادایمی و روشهای فنی، مجله انجمن جامعهشناسی ایران، 4(2)، صص 107-81.
محمد نژاد شورکایی، مجتبی؛ جشنی آرانی، مجتبی و یزدانی، حمیدرضا (1390). فراروش تحقیقات انجام شده در زمینه عوامل مؤثر بر رضایت مشتری: تحلیل اسنادی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای دولتی تهران، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 6(39)، صص 141-164
مرزبان، حسین؛ صدرایی جواهری، احمد؛ زیبایی، محمود؛ ناظمالسادات، سیدمحمدجعفر و کریمی، لیلا (1398). بررسی وضعیت منابع و مصارف آب در ایران و راهکارهای بهبود وضعیت، مجله آب و فاضلاب، 3(4). صص 32-16
موسی پور، حمیده؛ سعیدیفرد، فرزانه؛ لاریجانی، باقر و سلطانی، اکبر(1395). نگاهی جامعتر به انواع پروژههای پژوهشی در نظام سلامت، مجله دیابت و متابولیسم ایران، 16(3)، صص 142-131
نادری، عزتالله و سیفنراقی، مریم (1370). سطوح تحقیقات و چگونگی تأثیرپذیری یافتهها از آن، مجله تعلیم و تربیت، (26)، صص 85-.76.
Cohen, L. Manion, L. & Marrison, K. (2000). Research Methods in Education, London:
Kivunja, C; Kuyini, A. B.(2017) . Understanding and Applying Reasearch Paradigms in Educational Contexts .International Journal of Higher Education , Volum6, Issuse5, Pp:26-41
Maghrebi, Noori, R.Bhattarai, R. Mundher Yaseen,Z. Tang, Qiuhong. Al-Ansari, N. Danandeh Mehr, A. Karbassi, A.Omidvar, j(2020). Iran's Agriculture in theAnthropocene, Jornal of Earths Future, Volume8, Issue9. Pp: 1-15
Nowlan, L. Bakker, K(2010). Practising Shared Water Governance in Canada:A Primer, USB Program Water Governance.
Paterson L B(2001). Critical analysis of everyday self‐care decision making in chronic illness Journal Leading Global Nursing Research, Volume35, Issue3. Pp: 335-341
Wallen, N. E., & Fraenkel, J. R. (2001). Educational research: A guide to the process (2nd ed.). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Saunders, M. Lewis. P. Thornhill, A (2009).Research method for business student. Harlow: Pearson Education
Slocun, N., (2003), Participatory Methods Toolkit, A Practitioners Manual. Brusels: King Baudouin Foundation, 2003, 167 p., Valouch.
زارع شاه آبادی, اکبر, & بنیاد, لیلی. (1400). آسیب شناسی پژوهشهای مرتبط با حکمرانی آب در ایران با رویکرد فراروش (بازه زمانی: 1380-1397). بررسی مسائل اجتماعی ایران, 12(2), 143-170. doi: 10.22059/ijsp.2022.87908
MLA
اکبر زارع شاه آبادی; لیلی بنیاد. "آسیب شناسی پژوهشهای مرتبط با حکمرانی آب در ایران با رویکرد فراروش (بازه زمانی: 1380-1397)", بررسی مسائل اجتماعی ایران, 12, 2, 1400, 143-170. doi: 10.22059/ijsp.2022.87908
HARVARD
زارع شاه آبادی, اکبر, بنیاد, لیلی. (1400). 'آسیب شناسی پژوهشهای مرتبط با حکمرانی آب در ایران با رویکرد فراروش (بازه زمانی: 1380-1397)', بررسی مسائل اجتماعی ایران, 12(2), pp. 143-170. doi: 10.22059/ijsp.2022.87908
VANCOUVER
زارع شاه آبادی, اکبر, بنیاد, لیلی. آسیب شناسی پژوهشهای مرتبط با حکمرانی آب در ایران با رویکرد فراروش (بازه زمانی: 1380-1397). بررسی مسائل اجتماعی ایران, 1400; 12(2): 143-170. doi: 10.22059/ijsp.2022.87908